Poruchy autistického spektra z pohledu intatktního sourozence
Autism Spectrum Disorders - Sibling's Perspective
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102195Identifiers
Study Information System: 186456
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Kucharská, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Poruchy autistického spektra, sourozenec, psychická náročnost poruchy, sociální podpurné službyKeywords (English)
Autism Spectrum Disorder, Sibling, Psychological complexity, Social and support servicesCílem bakalářské práce je zmapovat sourozenecké vztahy lidí s poruchami autistického spektra a jejich intaktních sourozenců. Teoretická část se věnuje poruchám autistického spektra a vývoji odborného pohledu na tuto oblast. Dále se zabývá sourozeneckými vztahy a konstelacemi u většinové populace, na což navazuje část věnující se vlivu poruch autistického spektra na sourozenecké vztahy. V neposlední řadě se pak snažím stručně přiblížit koncept sociální opory. V empirické části předkládám výsledky kvalitativního šetření prováděného pomocí rozhovoru a dotazníku sociální opory. Výzkum usiluje o nahlédnutí do problematiky náročného soužití intaktních dětí s jejich sourozenci s poruchami autistického spektra a o odhalení vlivu, který má tato porucha na vzájemný vztah dětí i na vztah s rodiči, na vnímání budoucnosti a vnímání sociální opory. KLÍČOVÁ SLOVA Sourozenecké vztahy, sourozenecké konstelace, poruchy autistického spektra, sociální opora
The bachelor thesis aims to map sibling relationships of people with autism spectrum disorders and their intact siblings. The theoretical part deals with the issue of autism spectrum disorders and with the developments in the field of professional approach to this concept. The next section is focused on sibling relations and constellations in the majority population, followed by a section dealing with the influence of autism spectrum disorders on sibling relationships. Finally, I try to explain briefly the concept of social support. In the empirical part I present results of the qualitative survey implemented through interviews and a social support questionnaire. The research seeks to examine the problem of demanding coexistence of intact children and their siblings with autism spectrum disorders and to discover impacts of the disorder on mutual relationships of children, as well as on their relationships with parents and on the children's perceptions with respect to their future and the social support. KEYWORDS sibling relationships, sibling constellations, autism spectrum disorder, social support