dc.contributor.advisor | Šumníková, Pavlína | |
dc.creator | Kovandová, Zuzana | |
dc.date.accessioned | 2018-10-03T10:10:06Z | |
dc.date.available | 2018-10-03T10:10:06Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/101816 | |
dc.description.abstract | My theses deals with the use of basal stimulation concept in the treatment of students with combined disabilities in special elementary schools in Czech Republic. The theoretical part includes literary research concerning basal stimulation concept - its origins, development and theoretical foundations and it describes its specific elements and their use in educational programmes for specialized elementary schools. The practical part concentrates on the quantitative survey research with the goal to map the use of the basal stimulation concept in the specialized elementary schools in Czech Republic to find out which specific elements are in the educational process used the most. Survey research discovered that in the educational process with students with serious combined disabilities the concept of basal stimulation is used by 80% of schools. The somatic, vibrational, auditory and tactile-haptic stimulation are used the most. The specific elements used are - somatic massage, adjustment of the position, use of music and use of tactile perception in motor stimulation of the hand. | en_US |
dc.description.abstract | Práce je zaměřena na využívání konceptu bazální stimulace v základních školách speciálních v rámci České republiky, při práci se žáky s těžkým kombinovaným postižením. V teoretické části obsahuje literární rešerši, zaměřenou na koncept bazální stimulace - jeho vznik a vývoj a teoretická východiska a dále na jednotlivé prvky a jejich zařazení do vzdělávacího programu základní školy speciální. V praktické části se zaměřuji na kvantitativní výzkum prováděný formou dotazníkového šetření, který má za cíl zmapovat využívání konceptu bazální stimulace na základních školách speciálních v České republice a především zjistit, které konkrétní prvky jsou v rámci výuky využívány nejčastěji. Dotazníkovým šetřením bylo zjištěno, že koncept bazální stimulace využívá v edukační činnosti u žáků s těžkým kombinovaným postižením cca 80 % škol. Nejvíce jsou využívány somatická, vibrační, auditivní a taktilně-haptická stimulace. Z konkrétních prvků je to somatická masáž, polohování, využití hudby a práce s hmatovým vnímáním zaměřená na motorickou stimulaci ruky. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Bazální stimulace | cs_CZ |
dc.subject | žák s kombinovaným postižením | cs_CZ |
dc.subject | vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | rozvoj osobnosti dítěte | cs_CZ |
dc.subject | základní škola speciální | cs_CZ |
dc.subject | Basal stimulation | en_US |
dc.subject | pupil with combined disability | en_US |
dc.subject | education | en_US |
dc.subject | child's personality development | en_US |
dc.subject | special elementary school | en_US |
dc.title | Bazální stiumulace v edukačním procesu rehabilitační třídy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-09-12 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 162723 | |
dc.title.translated | Basal stimulation concept in the educational process of rehabilitation classes | en_US |
dc.contributor.referee | Hájková, Vanda | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Práce je zaměřena na využívání konceptu bazální stimulace v základních školách speciálních v rámci České republiky, při práci se žáky s těžkým kombinovaným postižením. V teoretické části obsahuje literární rešerši, zaměřenou na koncept bazální stimulace - jeho vznik a vývoj a teoretická východiska a dále na jednotlivé prvky a jejich zařazení do vzdělávacího programu základní školy speciální. V praktické části se zaměřuji na kvantitativní výzkum prováděný formou dotazníkového šetření, který má za cíl zmapovat využívání konceptu bazální stimulace na základních školách speciálních v České republice a především zjistit, které konkrétní prvky jsou v rámci výuky využívány nejčastěji. Dotazníkovým šetřením bylo zjištěno, že koncept bazální stimulace využívá v edukační činnosti u žáků s těžkým kombinovaným postižením cca 80 % škol. Nejvíce jsou využívány somatická, vibrační, auditivní a taktilně-haptická stimulace. Z konkrétních prvků je to somatická masáž, polohování, využití hudby a práce s hmatovým vnímáním zaměřená na motorickou stimulaci ruky. | cs_CZ |
uk.abstract.en | My theses deals with the use of basal stimulation concept in the treatment of students with combined disabilities in special elementary schools in Czech Republic. The theoretical part includes literary research concerning basal stimulation concept - its origins, development and theoretical foundations and it describes its specific elements and their use in educational programmes for specialized elementary schools. The practical part concentrates on the quantitative survey research with the goal to map the use of the basal stimulation concept in the specialized elementary schools in Czech Republic to find out which specific elements are in the educational process used the most. Survey research discovered that in the educational process with students with serious combined disabilities the concept of basal stimulation is used by 80% of schools. The somatic, vibrational, auditory and tactile-haptic stimulation are used the most. The specific elements used are - somatic massage, adjustment of the position, use of music and use of tactile perception in motor stimulation of the hand. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |