Žák s vývojovou dysfázií a specifickými poruchami učení
Student with developmental dysphasia and specific learning disabilities
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101751Identifiers
Study Information System: 188242
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vývojová dysfázie, specifické poruchy učení, symptomatologie, čtení, psaní, pravopis, čtení s porozuměním, testové baterieKeywords (English)
specific language impairment, learning disabilities, symptomatology, reading, writing, orthography, reading with comprehension, test batteriesDiplomová práce se zabývá problematikou a vzájemným vztahem vývojové dysfázie a specifických poruch učení, jakožto vývojových poruch zasahujících nejen do oblasti řeči a jazyka, ale i dalších oblastí ovlivňující vzdělávací proces a školní úspěšnost žáků. Úvodní kapitoly jsou věnovány teoretickému vymezení jednotlivých poruch se zaměřením na jejich terminologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii. Pozornost je také věnována vzájemných souvislostem vývojové dysfázie a obtížím ve čtení, psaní a pravopisu. Diplomová práce má charakter srovnávací případové studie, jejímž cílem je popsat a porovnat symptomy výše uvedených poruch u vybrané skupiny žáků mladšího školního věku tak, jak se promítají do základních školních dovedností, tj. čtení a psaní. Smyslem práce je poukázat na jejich vzájemnou provázanost a příbuznost v oblasti vzdělávání, ale rovněž na určitá specifika každé z poruch v závislosti na individuálních zvláštnostech každého žáka.
The diploma thesis is focused on the problems and relationship of specific language impairment and learning disabilities, as developmental disorders affecting not only speech and language, but also other areas influencing the educational process and school success of pupils. The introductory chapters are devoted to the theoretical definition of individual disorders with a focus on their terminology, etiology, symptomatology, diagnostics and therapy. Attention is also focused on the reciprocal context of specific language impairment and difficulties in reading, writing and orthography. The thesis is a comparative case study whose aim is to describe and compare the symptoms of the abovementioned disorders in a selected group of pupils of younger school age as reflected in basic school skills - reading and writing. The purpose of the thesis is to point out their interdependence and similarity in the field of education, but also certain specifics of each of the disorders depending on the individual peculiarities of each pupil.