Didaktická doporučení pro výuku problematiky HIV/AIDS na základní škole
Didactic recommendation for teaching HIV/AIDS issue at a primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101286Identifiers
Study Information System: 176207
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Kovaříková, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
HIV, AIDS, vyučovací jednotka, žáci základní školy, výchova ke zdraví, doporučeníKeywords (English)
HIV, AIDS, teaching unit, primary school pupils, health education, recommendationTato diplomová práce si klade za cíl stanovit didaktická doporučení pro výuku problematiky HIV/AIDS na základní škole a tím poskytnout oporu efektivní výuce tohoto tématu. Předkládá informace o zkoumané problematice a prostřednictvím kvantitativního anonymního dotazníkového šetření mezi žáky osmého ročníku tří vybraných základních škol zjišťuje, jaké jsou jejich znalosti a postoje k tématu HIV/AIDS. Na základě výsledků provedeného pre- testového výzkumu prezentuje návrh vyučovací jednotky, která je následně realizována v cílové skupině. Prostřednictvím post-testového šetření je posléze ověřováno, nakolik je navržená vyučovací jednotka efektivní, a do jaké míry přispívá ke zvýšení znalosti respondentů. Realizace učební jednotky zvýšila znalosti respondentů o 37,5% (z původních 54,2% správných odpovědí na znalostní otázky na 91,7%) a lze ji tedy považovat za efektivní. Hlavními tématy učební jednotky byly diagnostika HIV pozitivity, otázka léčitelnosti HIV/AIDS, vývoj epidemiologické situace, rozdíl mezi pojmy HIV a AIDS a způsoby přenosu HIV viru. Přínosem této práce je popis učební jednotky zaměřené na téma HIV/AIDS včetně metodických pokynů pro učitele a pracovního materiálu pro žáky. Učební jednotku mohou realizovat učitelé výchovy ke zdraví, občanské výchovy či přírodopisu v rámci své...
This diploma thesis puts as its goal to define didactical recommendations for teaching HIV/AIDS issue at a primary school and thus provide support for effective teaching about this topic. It presents information about the analyzed issue and by using quantitative anonymous questionnare research among pupils of eighth grade of three chosen primary schools, it determines their knowledge and attitudes towards the HIV/AIDS topic. Based on the results of applied pre-test research it puts forward the proposal of a teaching unit which is then realized in the target group. Then by means of post-test examination, it is verified how effective the designed teaching unit was and how much in contributed to increasing the knowledge of the respondents. Realisation of the teaching unit increased their knowledge by about 37.5% (from the former 54.2% of correct answers to knowledge-based questions to 91.7%) and it can therefore be considered as effective. The main topics of the teaching unit were the diagnostics of HIV positivity, the question of curability of HIV/AIDS, development of the epidemiological situation, difference between the terms HIV and AIDS and the means of transmission of the HIV virus. The benefit of this thesis is a description of a teaching unit focused on the HIV/AIDS issue, including methodical...