Analýza metodických postupů při výuce lyžování
Analysis of skiing teaching methods
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101227Identifiers
Study Information System: 191484
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Chrástková, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
děti, sjezdové lyžování, lyže, mladší školní věk, lyžařský styl, paralelní postavení, přívratové postavení lyží - pluh, lyžařská škola, rozřazovací lyžařská abecedaKeywords (English)
children, downhill skiing, ski, young school age, skiing style, parallel position, plough position, downhill skiing school, dividing skiing alphabetNázev: Analýza metodických postupů při výuce lyžování Cíle práce: Cílem této práce bylo zjistit, zda při využití rozřazovací abecedy v úvodu výuky lyžování dětí mladšího školního věku se metodou paralelního postavení lyží naučí lyžovat více dětí než metodou přívratového postavení lyží. Metody: Aplikací metody selektivního strukturovaného pozorování při samotné praktické výuce dětí byla zjišťována úspěšnost zvládnutí základních obratnostních prvků sjezdového lyžování při využití metodik výuky s prvky paralelního nebo přívratového postavení lyží. Tyto poznatky byly doplněny vlastním názorem podpořeným literaturou a osobní zkušeností se závodním lyžováním a s výukou lyžování. Jednalo se o výzkum metodou přímého pozorování lyžařských dovedností dětí mladšího školního věku v lyžařské škole na Kubově Huti. Výsledky: Byla potvrzena hypotéza, že metodika výuky s prvky paralelního postavení lyží při využití úvodní rozřazovací abecedy je vysoce účinná. Klíčová slova: děti, sjezdové lyžování, lyže, mladší školní věk, lyžařský styl, paralelní postavení, přívratové postavení lyží - pluh, lyžařská škola, rozřazovací lyžařská abeceda.
Title: Analysis of methods used during the downhill skiing training Objectives: The aim of this thesis was to determine, if by using dividing alphabet at the beginning of downhill skiing lesson in young school age children will more children be able to ski by using parallel method than by using plough method. Methods: The main research method was the selective structure observing during the practical lesson of downhill skiing in young school age children. The succes of managing basic dexterity elements of downhill skiing by using parallel method or plough method was determined. These informations were completed by own opinion, literature, personal experiences with downhill skiing racing and downhill skiing training. The method of the research was direct observation of skiing skills in young school age children at Ski school in Kubova Huť. Results: The hypothesis was confirmed. The method of education with elements of parallel position of ski, including used dividing skiing alphabet at the beginning, is highly effective. Keywords: children, downhill skiing, ski, young school age, skiing style, parallel position, plough position, downhill skiing school, dividing skiing alphabet.