Vliv metody Reuvena Feuersteina na didaktiku učitele základní školy
The influence of Reuven Feuerstein ́s method on elementary school teacher didactics
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100919Identifiers
Study Information System: 174045
Collections
- Kvalifikační práce [18712]
Author
Advisor
Referee
Sotáková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
školní psychologie, školní psycholog, Reuven Feurstein, strukturální kognitivní modifikovatelnost, zkušenost zprostředkovaného učení, výukové obtíže, metody práce školního psychologa, styly učeníKeywords (English)
school psychology, school psychologist, Reuven Feuerstein, sctructural cognitive modifiability, mediated learning experience, learning difficulties, methods of school psychologist, learning stylesDiplomová práce se zabývá vlivem Feuersteinovy metody Instrumentálního obohacování na didaktiku učitele základní školy. Metoda Instrumentálního obohacování představuje velmi propracovaný systém pro rozvoj kognitivních struktur učícího se jedince. Osoba, která pomáhá rozvíjet kognitivní struktury, působí jako zprostředkovatel. Těmito zprostředkujícími osobami jsou nejčastěji rodiče nebo učitelé. Učitel dle Feuersteina tedy není pouhým předavatelem znalostí, ale snaží se svým přístupem rozvíjet myšlení a učební potenciál žáků. Cílem mé práce je prohloubit obecné znalosti o vlivu této metody na didaktiku učitele z pohledu těch učitelů, kteří s ní pracují. Objasnit, v jakých oblastech didaktiky učitelé vnímají vliv této metody a jak konkrétně se případné změny projevují. Teoretická část práce představuje tvůrce metody, profesora Reuvena Feuersteina, a teoretická východiska, ze kterých jeho metoda vychází. Dále je představen Feuersteinův program Instrumentálního obohacování, který je aplikací zprostředkovaného učení do pedagogické praxe. Dále je vymezen pojem didaktika. Poslední část se zabývá dostupnými výzkumy na téma vlivu metody na didaktiku učitele. V empirické části, která je postavena na kvalitativním výzkumném designu, nejprve představuji cíl výzkumu, výzkumné otázky, metody sběru dat a výzkumný...
This diploma thesis deals with influence of Feuerstein's method of Instrumental Enrichment on didactics of elementary school teacher. The Instrumental Enrichment method is a very sophisticated strategy for developing individual cognitive structures. A person who helps develop cognitive structures acts as a mediator. These mediators are most often parents or teachers. So, according to Feuerstein, the teacher is not merely a knowledge builder, but he tries to develop his / her thinking and teaching potential. The aim of my work is to deepen the general knowledge of the influence of this method on teachers' didactics from the perspective of those teachers who work with it. To clarify in which areas didactics teachers perceive the impact of this method and how concrete changes are reflected. The theoretical part of the thesis introduces the author of the method, Professor Reuven Feuerstein, and the theoretical starting points from which his method is based. In addition, Feuerstein's Instrumental Enrichment Program is introduced, which is an application of mediated learning to pedagogical practice. It further defines the concept of didactics. The last part deals with available research on the influence of the method on teachers' didactics. In the empirical part, which is based on qualitative research...