Znalosti učitelů o předlékařské první pomoci ve vybraných mateřských školách.
Teachers' premedical first-aid knowledges at selected kindergartens.
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100900Identifiers
Study Information System: 191830
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Váchová, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
první pomoc, mateřská škola, znalosti, učiteléKeywords (English)
first-aid, kindergarten, knowledge, teachersPráce se věnuje teoretickým poznatkům v oblasti předlékařské první pomoci. Úvod práce se zabývá všeobecnými informacemi o první pomoci. Je zde zmíněný právní postih při neposkytnutí první pomoci, druhy první pomoci a také telefonní čísla na tísňové linky. V další části se práce podrobně zabývá především resuscitací u dětí. Dále jsou zmíněné teoretické znalosti, se kterými se nejčastěji setká pedagog v mateřské škole. Jako například krvácení z nosu, drobné odřeniny nebo cizí těleso v nosní dutině. Závěr teoretické části se věnuje prevenci úrazů a jsou zde také zmíněné další praktické informace, které pedagog využívá při své práci. Jedná se především o problematiku podávání léků pedagogem. Praktická část práce se podrobně zabývá výzkumným šetřením, které probíhalo online, pomocí dotazníkové metody. Hlavním cílem práce bylo zjistit úroveň znalostí učitelů v mateřských školách o předlékařské první pomoci. Dalším tématem bylo, zda mají učitelé aktuální vzdělání v oblasti první pomoci a zda zaměstnavatel dbá na to, aby učitelé byli v této oblasti vzděláni. Úroveň znalostí učitelů je dle výsledků nadprůměrná. Překvapivý byl počet špatných odpovědí u situace, která může v mateřských školách nastat poměrně často, a to u vdechnutí cizího tělesa. Z odpovědí respondentů také vyplynulo, že většině...
The work is dedicated to theoretical findings in the field of providing pre-medical first aid. Introduction of thesis explains general informations about first aid. Thesis also mentions Legal sanction if not giving first aid, types of first aid and emergancy phone numbers. Next part of thesis focuses on child resuscitation in detail. Other chapter looks into theoretical knowledge of teachers in nursery schools. For example nosebleed, small bruises or foreign body in nose. Conclusion of theoretical part attend to accident prevention and other practical informations that teachers use in their work. Primarily if Teacher giving medicine to student is appropriate. Practical part of thesis earned data through online questionnaire. Main goal of thesis was to find out the level of knowledge about premedical first aid, teachers in preschool have. Other topic focused on actual first aid education of teachers and whether an employer cares about teachers development in this area. According to results, level of teachers knowledge about this topic, was remarkable. Surprisingly, a lot of teachers did not know, how to react on everyday possible difficulty like foreign body in nose. Respondents also claims, that most of employers do not care about teachers education in the area of first aid. Outcome of the thesis...