Tělesná výchova v klasické a waldorfské základní škole
Physical education at classic and waldorf primary school
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98832Identifikátory
SIS: 181058
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jahodová, Gabriela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání - Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra tělesné výchovy
Datum obhajoby
28. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
tělesná výchova, waldorfská tělesná výchova, emocionální aktivity, zdravý vývoj, fyzický tréninkKlíčová slova (anglicky)
physical education, waldorf education, motional aktivity, healtshy development, physical trainingTato práce se zabývá srovnáním tělesné výuky v klasické a waldorfské základní škole. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou popsány pohybové dovednosti a schopnosti v mladším školním období a vývoj českého vzdělávacího systému včetně struktury systému vzdělávání v České republice. Dále je popsáno pojetí tělesné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a pojetí tělesné výchovy ve Školním vzdělávacím programu Základní školy Mýto. Dále práce popisuje waldorfský systém vzdělávání, koncepce a cíle waldorfské pedagogiky, vývojové fáze člověka podle Rudolfa Steinera, pojetí pohybové výchovy ve waldorfské pedagogice a jako poslední popisuje pojetí tělesné výchovy ve Školním vzdělávacím programu Waldorfské základní školy Dobromysl. V praktické části jsou porovnávány na základě náslechových hodin, pozorování a testování žáků dle vybraných testů z UNIFITTESTU vyučovací předměty pohybové výuky, jejich pojetí a časová dotace, motivace a hodnocení žáků, přístup pedagogů k žákům, materiální vybavení pro výuku tělesné výchovy, obsah učiva a výkony vybraných žáků v klasické a waldorfské základní škole. Bakalářská práce pracuje s pěti hlavními hypotézami. Při podrobných analýzách jednotlivých tesů UNIFITTESTU bylo zjištěno, že v některých testech si vedli lépe...
This thesis deals with a comparison of physical education in a classical and Waldorf Elementary School. It is divided into a theoretical and practical section. The theoretical section describes the physical skills and abilities in the younger school period and development of the Czech education system, including the structure of the education system in the Czech Republic. Then there is a description of the concept of physical education in the Framework Education Programme for Elementary Education and the concept of physical education in the School Education Programme of the Mýto Elementary School. The thesis then describes the Waldorf education system, the concept and objectives of Waldorf education, human developmental stages according to Rudolf Steiner, concept of physical education in Waldorf education and lastly describes the concept of physical education in the School Education System of the Dobromysl Elementary School. In the practical section a comparison is made during teaching hours of the observation and testing of pupils according to tests selected from UNIFITTEST of physical education subjects, their concept and time allocation, motivation and assessment of pupils, approach of teachers to pupils, material equipment for teaching physical education, the curriculum and performance of...