Informovanost veřejnosti o problematice sluchového postižení
Public awareness about the problems of hearing disablement
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98565Identifikátory
SIS: 188462
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotvová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
5. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
informovanost veřejnosti, sluchové postižení, předsudky, osvětaKlíčová slova (anglicky)
public's awareness, hearing impairment, prejudice, enlightenmentDiplomová práce se zabývá informovaností široké veřejnosti o problematice sluchového postižení. Teoretická část práce uvádí klasifikaci sluchových vad, popisuje skupiny osob se sluchovým postižením, způsoby komunikace a postoje a předsudky společnosti k těmto osobám. Práce uvádí, jak se vztahy společnosti k lidem s vadami sluchu měnily a také co je příčinou vzniku předsudků a stereotypů. Dále je zde představena celá řada možností získávání informací o dané problematice a je věnována pozornost také možnostem výuky znakového jazyka. Praktická část práce zjišťuje, jaká je úroveň informovanosti veřejnosti o problematice sluchového postižení, zda je veřejnost s touto úrovní spokojená a jestli má zájem o získání více informací konkrétně formou osvětové akce ve svém blízkém okolí či krátkého informativního videa se základními informacemi. KLÍČOVÁ SLOVA: informovanost veřejnosti, sluchové postižení, předsudky, osvěta.
The thesis deals with general public's awareness of the issue of hearing impairment. The theoretical part introduces the classification of hearing handicaps; it describes groups of people with hearing disabilities, their means of communication as well as attitudes and prejudice of the public towards such people. It offers an account of how the relationship of the public to the people with hearing impairments changed over time and discusses causes of the prejudice and stereotypes. The thesis similarly presents a number of options for obtaining information on the issue and focuses on the possibilities regarding teaching of sign language. The empirical part investigates the level of public awareness regarding the issue of hearing handicap, whether they are satisfied with the level of understanding, and whether they are interested in receiving information via an educational event in their surrounding or a short informative video providing basic information. KEYWORDS: public's awareness, hearing impairment, prejudice, enlightenment.