Spolupráce českého učitele s rodilým mluvčím v bilingvní škole
Cooperation of a Czech Teacher With an English Native Speaker Teacher in a Bilingual School
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98452Identifiers
Study Information System: 191733
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Poche Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
bilingvismus, rodilý mluvčí, spolupráce mezi učiteli, učitel na prvním stupni základní školy, bilingvní vzdělávání, kvalitativní výzkumKeywords (English)
Bilingaulism, native speaker, cooperation between teachers, primary teacher, bilingual education, qualitative researchDiplomová práce se zabývá charakteristikou spolupráce mezi českým učitelem a anglicky mluvícím učitelem v bilingvní škole. Cílem této práce je zjistit, jakým způsobem probíhá spolupráce mezi učiteli v bilingvní škole na prvním stupni základní školy a jaké jsou možnosti a meze v oblasti této spolupráce. V teoretické části bude na základě dostupné odborné literatury tato problematika charakterizována. Praktická část je výsledkem kvalitativního výzkumného šetření. Případová studie se v této práci zabývá detailním popsáním prostředí bilingvní školy získané autorčinou osobní zkušeností. Jako metody výzkumu byly zvoleny rozhovory s učiteli z bilingvní školy a pozorování rodilého mluvčího z bilingvní školy. Výsledkem této práce je analýza dat získaných z rozhovorů a pozorování. Dále práce na základě akčního výzkumu stanovuje doporučení pro zefektivnění spolupráce mezi učiteli v prostředí bilingvní školy. KLÍČOVÁ SLOVA bilingvismus, rodilý mluvčí, spolupráce mezi učiteli, učitel na prvním stupni základní školy, bilingvní vzdělávání, kvalitativní výzkum
The diploma thesis concentrates on characteristics of cooperation between czech and english speaking teachers in bilingual classes. The aim of this thesis is to explore the cooperation at elementary school and to find out the advantages and disadvantages of the collaboration between the two. The theoretical part of this work is based on the literature and it summarizes the main characteristic of this problém. The practical part is an outcome of the qualitative research. Case study focuses on detailed describtion of the bilingual programme backround gained by the author's personal experience. The choosen methods of the reaserch are intviews with bilingual programme teachers and observations of a native speaking teacher. The outcome of the thesis is analysis of data gained from the intrview and observing. On the based of the action research the thesis states the recommendations to rise the efectivity of the bilingual teacher's collaboration. KEYWORDS Bilingaulism, native speaker, cooperation between teachers, primary teacher, bilingual education, qualitative research