Pomůcky při logopedické intervenci u dyslalie
Aids in speech therapy of dyslalia
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98442Identifiers
Study Information System: 188452
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Klenková, Jiřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dyslalie, klinický logoped, logopedie, logopedická pomůcka, narušená komunikační schopnostKeywords (English)
Dyslalia, clinical speech therapist, impaired communication ability, speech aid, speech therapyDiplomová práce s názvem "Pomůcky při logopedické intervenci u dyslalie" se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část práce je věnována obecnému pojeti oboru logopedie, logopedické intervence, dyslalii a všem složkám logopedické intervence u této narušené komunikační schopnosti. Dále je popsána klasifikace logopedických pomůcek dle různých autorů a některé vybrané pomůcky, na jejichž používání může převládat i mezi odborníky nejednotný názor. Těmto vybraným pomůckám se pak věnuje i praktická část, která pomocí dotazníkového šetření zkoumala pohled klinických logopedů na tyto pomůcky a jejich používání. Výzkum dává přehled o používání těchto pomůcek v praxi respondentů a ukazuje, že jejich pohled na ně se v některých oblastech liší. KLÍČOVÁ SLOVA Dyslalie, klinický logoped, logopedie, logopedická pomůcka, narušená komunikační schopnost.
The diploma thesis called "Aids in speech therapy of dyslalia" consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part is devoted to the general concept of logopedic intervention, dyslalia and all components of logopedic intervention in this impaired communication ability. There is also described the classification of speech aids according to various authors and some selected aids. Views on their use can be different even among the experts. These aids are also included to the practical part, which, through a questionnaire survey, examined the views of clinical logopedists on these aids and their use. Research provides an overview of the use of these aids in the practice of respondents and shows that their view on them varies in some areas. KEYWORDS Dyslalia, clinical speech therapist, impaired communication ability, speech aid, speech therapy.