Worldschooling jako alternativní model výchovy a vzdělávání
Worldschooling as an alternative model of education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98195Identifiers
Study Information System: 196549
CU Caralogue: 990021894180106986
Collections
- Kvalifikační práce [19970]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of Education at Higher Secondary Schools and Colleges
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
socializace, worldschooling, jazyková vybavenost, cestování, pedocentrismus, alternativní vzdělávání, odškolnění,Illich, domácí vzděláváníKeywords (English)
socialization, worldschooling, language skills, travel, pedocentrism, alternative education, unschooling, Illich, homeschoolingCílem této práce je sjednotit dostupné informace o worldschoolingu a u vybraného vzorku zjistit dopady jeho praktického uplatnění. Hlavní přínos práce tkví v porovnání pozitiv, jako jsou získání nadhledu, přehledu, či rozsáhlému posunu v oblasti jazyka či geografie i negativ takovéto výchovy, jako jsou vytržení, nestabilita či sociální izolovanost. Další latentní pozitiva i negativa vyplynou z výzkumné části, která bude zaměřena na rozhovory s rodinami, které worldschooling již praktikují. K dosažení těchto cílů bude použito odborné literatury zaměřené na toto téma, převážně cizojazyčné, především však pomocí narativů. KLÍČOVÁ SLOVA socializace, worldschooling, jazyková vybavenost, cestování, pedocentrismus, alternativní vzdělávání, odškolnění, Illich, domácí vzdělávání
This thesis's aim is to unite the worldschooling information available, show different educational models in various countries where it would be the easiest to execute for Czech families, suggest an advancement and an example of such education. Further on detect its benefits and weaknesses. The main contribution of the thesis lays in the comparison of the obvious benefits such as unworldliness, overview, or extensive progression in the field of language or geography as well as the negatives of such upbringing such as uprooting, instability or social isolation. Later on the latent advantages and disadvantages shall arise from the research part which will be focused on interviews with families already practising worldschooling. To meet the goals, specialized literature will be used, prevailingly a foreign one, most of all however using naratives. KEY WORDS socialization, worldschooling, language skills, travel, pedocentrism, alternative education, unschooling, Illich, homeschooling