Student se sluchovým postižením na vysoké škole
Student with hearing impairments at university
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98149Identifiers
Study Information System: 188466
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Komorná, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sluchové postižení, student se specifickými potřebami, vysoká škola, podpůrné službyKeywords (English)
hearing impairment, student with special needs, university, support servicesCílem této bakalářské práce je popsat podpůrné služby, které poskytují studentům se sluchovým postižením vysoké školy v České republice. Jsou zde uvedeny zákony, které se pojí s právem na vzdělávání osob se specifickými potřebami, resp. osob se sluchovým postižením. Následně se práce věnuje jednotlivým oblastem nezbytných pro studium na vysoké škole, jako např. jazykové kompetence či tlumočnické služby. Stěžejní část práce tvoří výčet veřejných vysokých škol, u kterých je uvedeno, zda zřizují centrum pro poskytování služeb studentům se specifickými potřebami a následně jsou prezentovány konkrétní služby, které jsou nabízeny studentům se sluchovým postižením. Posléze je uvedena organizace, která sdružuje některé veřejné vysoké školy, které poskytují podpůrné služby studentům se specifickými potřebami. Dané informace byly získány pomocí analýzy webových stránek konkrétních vysokých škol, případně skrze elektronické dotazníky. Výsledky této práce umožňují rychlý a ucelený vhled do problematiky poskytování služeb studentům se sluchovým postižením na vysoké škole.
The purpose of this thesis is to describe support services for students with hearing impairment which are being provided by Czech universities. The paper describes laws related to educational rights concerning students with special needs. The thesis is also devoted to particular areas that are necessary for university studies, such as language proficiency or interpreting services. The main part of the thesis is a list of public universities, which holds the information whether each university establishes a service centre for students with special needs and presents specific services provided to students with hearing impairment. Lastly, there is mentioned an organization which unites together some of the public universities that provide support services for students with specific needs. All information has been acquired by analyzing websites of the universities, in some cases also through e-questionnaires. The results of this thesis enable a quick and comprehensive insight into the issue of the provision of services to students with hearing impairment at university.