Chitra B. Divakaruni and her feminist take on Indian traditions
Chitra B. Divakaruni a její feministická revize indických tradic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98082Identifiers
Study Information System: 199496
CU Caralogue: 990021890620106986
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Topolovská, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Czech Language Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
indické tradice, domluvený sňatek, indické autarky, tradiční rodina, střet kulturKeywords (English)
Indian traditions, arranged marriage, Indian women writers, traditional family, clash of culturesTato bakalářská práce zkoumá, jakým způsobem reflektuje vybraná sbírka povídek postoj Banerjee Divakaruni k indickým tradicím. Divakaruni, která přehodnocuje indické tradice ve vztahu k modernitě a postmodernitě, je považována za jednu z nejaktuálnějších spisovatelek současné indické literatury. Ve snaze zachytit indickou společnost navazuje na staleté, ne-li tisícileté literární snahy autorek, které také přijímají i zavrhují indické tradice. A tuto dichotomii lze vypozorovat i v knize, která je často považována za vrcholné dílo Chitry Banerjee Divakaruni. Jde o tematicky ucelenou sbírku povídek nazvanou Arranged Marriage (Domluvené sňatky). Práce se snaží stanovit, do jaké míry tyto příběhy kritizují indické obyčeje a tradiční honoty a nakolik jsou v těchto povídkách zachyceny také kladné aspekty těchto zvyků.
The thesis explores the way in which selected short fiction by Banerjee Divarakuni is reflective of her stance on Indian traditions. Divarakuni is seen as one of the most recent and eloquent female voices in contemporary Indian literature, one which re-evaluates the Indian tradition in the light of modernity and postmodernity. In these efforts, she is standing on the shoulders of centuries if not millennia of literature by women that both condones and critiques Indian tradition. And that is also the dichotomy that can be observed in what is widely seen as Divarakuni's masterpiece, the thematically-organized collection of short stories called Arranged Marriage. The thesis therefore seeks to establish the degree to which these stories criticize traditional Indian customs and values, and to which degree the stories portray the more benign aspects of that tradition.