Vývoj dítěte s poruchou autistického spektra za podpory metody Son-Rise
Development of children with autism spectrum disorders with the help of Son-Rice method
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97961Identifiers
Study Information System: 188300
CU Caralogue: 990021883920106986
Collections
- Kvalifikační práce [19963]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Son-Rise program, poruchy autistického spektra, metoda, terapie, program, dieta, vývoj, oblast sociálních dovednostíKeywords (English)
Son-Rise program, autism spectrum disorder, method, therapy, program, diet, development, (area of) social skillsDiplomová práce se zabývá vývojem u dětí s poruchou autistického spektra především v oblastech sociálních dovedností při využití metody Son-Rise. V teoretické části se zabývá obecným vývojem dítěte a také shrnuje základní rysy obvyklého vývoje dětí s poruchou autistického spektra, popisuje Son-Rise program a některé další použitelné metody. Praktická část zpracovaná na základě rozhovorů s rodiči a pozorování jejich dětí zaznamenává, do jaké míry a jak účinně může Son-Rise program ovlivnit vývoj dítěte, především v oblastech sociálních dovedností. Zároveň také na základě výsledků konstatuje, že ke zlepšení a rychlejšímu vývoji může přispět i doplnění metody Son-Rise programu dalšími metodami a postupy. KLÍČOVÁ SLOVA Son-Rise program, poruchy autistického spektra, metoda, terapie, program, dieta, vývoj, oblast sociálních dovedností
This Master's thesis deals with development of children with autism spectrum disorder with the help of the Son-Rise method.The theoretical part of the thesis focuses on general development of children, also summarises primary features of children with autism spectrum disorder and describes Son-Rise program and few other applicable methods.The practical part is based on interviews and observations that show to what extent is the Son-Rise program able to influence the development of children pre-eminently in area of their social skills. Based on the gained results, the practical part also notes that addition of other methods and procedures to the Son-Rise program can contribute to improvement and faster development process. KEYWORDS Son-Rise program, autism spectrum disorder, method, therapy, program, diet, development, (area of) social skills