Video jako nástroj podporující inkluzi na střední škole
Video as a didactic aid for inclusion on secondary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97937Identifiers
Study Information System: 179427
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Jeřábek, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information and Communication Technologies
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
video, nástroj, podpora, inkluze, střední školaKeywords (English)
video, tool, didactic aid, inclusion, secondary schoolV rámci této diplomové práce byl metodou akčního výzkumu sledován vliv využití video tutoriálů v porovnání s textovými návody. Zvoleným vyučovacím obsahem bylo programování, přičemž jako výukové cíle byly využity: program KODU Game Lab s textovými návody a program MINCECRAFT s návody ve formě video tutoriálů. Na závěr každého tématu byly žákům zadány vždy dva úkoly k vypracování, poté vyhodnocena jejich úspěšnost. Vliv video tutoriálů byl sledován u žáků střední školy, se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (žáci se specifickými potřebami učení, dlouhodobě nemocní a aktivní sportovci). Hlavní závěry diplomové práce ukázaly, že pro žáky je video tutoriál preferovanější vyučovací prostředek než textové materiály, a je tedy významným potenciálním nástrojem individualizace výuky. U žáků se SVP vedlo využití video tutoriálů jednoznačně ke zlepšení výsledků vzdělávání a stalo se možným nástrojem pro úspěšnou inkluzi těchto žáků.
This diploma thesis compares (through the method of action research) the impact of using video tutorials with text manuals. The chosen content represented the programming by means of KODU Game Lab with text manuals and MINECRAFT Education Edition with the instructions in the form of video tutorials. At the end of each issue, students were assigned two tasks to work out. Their success rate results were subsequently evaluated. The influence of video tutorials was related to secondary school students: to those with special educational needs, long- term ill pupils and gifted athletes with extensive absence from school. The research in empirical part has proved that video tutorial is preferred learning tool rather than text materials; therefore, it should be considered as an important potential method for the individualization of teaching process. The implementation of video tutorials has obviously helped to make the learning outcomes of SEN students better. It can therefore be stated that video has a potential to serve as a prospective tool for the efficient inclusion of these pupils.