Rozvoj komunikace u žáků se sluchovým postižením v ZŠ praktické
Communication development for hearing impaired pupils at basic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97936Identifiers
Study Information System: 176997
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Kotvová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
sluchové postižení, sociokulturně znevýhodněné prostředí, případová studie, základní škola praktická, přípravná třídaKeywords (English)
hearing impairment, social cultural disadvantaged enviroment, case report, basic practical school, preparatory classDiplomová práce Rozvoj komunikace u žáků se sluchovým postižením v ZŠ praktické pojednává o souvislostech mezi sluchovým postižením dítěte, včasnosti diagnostiky tohoto postižení, a celkovém rozvoji komunikace těchto dětí v prostředí rodinném a školním. První kapitola se zabývá rodinou, rodinou dítěte s postižením a také sociokulturně znevýhodněným prostředím. Druhá kapitola objasňuje pojmy jazyk a řeč, popisuje vývoj řeči, její jazykové roviny a možnosti alternativní či augmentativní komunikace. Ve třetí kapitole zabývající se sluchem jsou klasifikovány sluchové poruchy, je zde popsáno vyšetření sluchu u dětí, jaké existují systémy komunikace u sluchově postižených osob a jaké mohou využít kompenzační pomůcky. Čtvrtá kapitola se věnuje základní škole praktické, přípravné třídě a celkově popisuje vzdělávání romských dětí. Pátá kapitola, praktická část diplomové práce, popisuje celé výzkumné šetření. Cílem výzkumného projektu je analýza úrovně komunikace u žáků se sluchovým postižením v ZŠ praktické a v přípravné třídě této školy. K dosažení těchto cílů byly vybrány metody pozorování, rozhovor, analýza dokumentace, případové studie a testy. K dosažení cíle výzkumu, byly položeny výzkumné otázky. Výsledky ukázaly, že jako nejvíce zásadní moment je včasnost diagnostiky sluchového postižení a následná...
Master thesis titled Communication development for hearing impaired pupils at basic deals with connection between children's hearing impairment, early intervention and the whole communication development at children's family and school enviroment. First chapter is about family, family with impaired child and also about social cultural disadvantaged enviroment. Second chapter clarifies perception language and speech, describes speech development, language's sections, and the possibilities of alternative or augmentative communication. In third chapter deals with hearing, clasiffication of hearing impairment, describes hearing examination, possibilities of communication with hearing impaired people and what compensation aids they can use. Fourth chapter is about basic practical school, preparatory class and describes education of Roma children. Fifth chapter, practical part od thesis, describes all the research investigation. The goal of the investigation is the analysis of children's communation level at basic school and its preparatory class. To achieve this goal I used metods like observation, interwiev, documentation analysis, case report and tests. There were asked investigation questions. Results showed us, that the critical moment is the timing of the impairment detection and following...