Úspěšnost integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných základních škol
Successul integration of pupils with special needs into Basic schools.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97848Identifiers
Study Information System: 162423
Collections
- Kvalifikační práce [16847]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ADD, integrace, inkluze, SPU, asistent pedagogaKeywords (English)
ADD, integration, inkluzive, specific malfunction of learning, assistant of schoolteacherDiplomová práce na téma Úspěšnost integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části, v první kapitole jsou zmíněny a vysvětleny pojmy integrace, inkluze, postižení a speciální vzdělávací potřeby. Druhá kapitola teoretické části je věnována podpůrným opatřením ve vzdělávání, možnostem školy a školských zařízení při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Závěrečné dvě kapitoly popisují vývoj českého školství a školské systémy vybraných evropských zemí, přičemž je snaha obsáhnout modely, kde inkluze dlouhodobě probíhá a naopak zmínit příklady zemí, které jsou v integračním procesu teprve na začátku. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum, který se skládá z několika částí. Dotazníkové šetření, které bylo prováděno na dvou základních školách, a které si klade za cíl najít odpověď na otázku, v čem pedagogičtí pracovníci spatřují úspěšnost procesu integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a co vidí jako nejdůležitější pro úspěšné zvládnutí integrace. Asistenti pedagoga v rozhovoru odpovídali na otázky, které mířily k podstatě jejich práce a které si kladly za cíl objasnit, proč je jejich práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami tak důležitá, jak jejich pozici vnímají rodiče a ostatní pedagogičtí...
Thesis themed is about Successful Integration of Pupils with Special Educational Needs. It is divided into two parts, theoretical and practical. In the first chapter of theoretic part are mentioned and explained notions as integration, inclusion, handicap and special educational needs. The second chapter of theoretic parts is devoted to subsidiary cautions in education, possibility of schools and other educational establishments at work with pupils with special educational needs. Final two chapters are describing development of Czech education and school systems selective European countries. There is an effort embrace patterns, where inclusion is long term in action and conversely mention examples of countries, where the integration is only at the beginning. Practical section shows qualitative research that is divided into several parts. The questionnaire inquiry was conducted in two Elementary schools. The purpose is to find answers: Where pedagogical staff notices advantageousness of integration for pupils with special educational needs? What they see like the most important element for successful mastered integration? Teacher assistants responded on close-up questions regarding their work: Why is their work so important? How are they take in by parents or other pedagogical workers? How they can...