Evaluace práce s dětskou terapeutickou skupinou
The evaluation of therapeutic work with children's s group
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97837Identifiers
Study Information System: 174393
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Heider, David
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dětská skupina, terapie, poruchy chování, rodičeKeywords (English)
the children group, therapy, behavioural disorder, parentsTato diplomová práce se zabývá evaluací práce s dětskými terapeutickými skupinami. Ukazuje hodnocení programu dětských terapeutických skupin z pohledu rodičů a jejich dětí. Zároveň představuje také to, na čem se v hodnocení shodují a v čem naopak rozchází. Teoretická část se zaměřuje na vymezení skupinové psychoterapie, dále na dítě mladšího školního věku. Důležitou částí je skupinová psychoterapie s dětmi a zapojení rodiče v procesu terapie. Rozebírá také zasazení dítěte mladšího školního věku do jeho vývojového období a na to navazující specifika. V empirické části je představen kvalitativní výzkum. Data byla sesbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů se sedmi rodiči a dotazníků se sedmi dětmi. Data byla analyzována vytvářením tematických trsů. Vyhodnocování bylo inspirováno metodou zakotvené teorie. Výsledky ukazují, že v hodnocení programu dětských terapeutických skupin se rodiče i děti převážně shodují. Významné pro obě skupiny se zdá navázání blízkých vztahů s ostatními členy. Jako důležitý faktor celého procesu se ukázal způsob komunikace o skupině mezi rodičem a dítětem. KLÍČOVÁ SLOVA: skupinová psychoterapie, dětská psychoterapie, rodičovský skupina
This diploma thesis discusses the evaluation of therapeutic work with a children's group. It shows the evaluation of the programme children's group psychotherapy from the perspective of parents and their children. The theoretical part focuses on the definition of group psychotherapy and on children in young school age. The main part is about the psychotherapy for children and the discussion groups for their parents. The qualitative research is presented in the empirical part. Semi-structured interviews with seven parents and questionnaire for seven children were conducted. These methods were analysed based on the creation of thematic categories. The evaluation of the data is also inspired by the method of grounded theory. The results show that parents and children predominantly agree in the evaluation of the children's therapeutic group program. Significant for both groups seems to be establishing close relationships with other members. An important factor in the process has been the way parents and children communicate about the group. KEYWORDS: group psychotherapy, child psychotherapy, parent group