Copingové strategie u nudy
Boredom Coping strategies
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97817Identifiers
Study Information System: 187432
Collections
- Kvalifikační práce [19157]
Author
Advisor
Referee
Škaloudová, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
nuda, školní nuda, diagnostika nudy, coping, zvládání nudy, copingové strategieKeywords (English)
boredom, school boredom, boredom diagnostics, coping, boredom coping, coping strategiesPráce se zabývá efektivitou různých typů copingových strategií u nudy a prověřuje jejich souvislost s některými motivačními, postojovými a volními charakteristikami u žáků střední školy. V teoretické části je nastíněn obraz současného stavu poznání v oblasti nudy a jejího zvládání včetně pojednání možností diagnostiky v této oblasti s využitím dotazníkových metod ve školním prostředí. Podrobněji jsou diskutovány dosavadní teoretické, ale i empirické způsoby uchopení copingu u nudy relevantní pro edukační kontext, zejména pojetí Nettové, Goetze a Danielsové. Představen je též koncept motivační struktury ve škole, implicitní teorie dobré výuky předmětu Hrabala a Pavelkové a teorie vůle Kuhla a Fuhrmanna. V empirické části jsou s využitím kvantitativní metodologie na různých úrovních analýzy prověřovány vztahy mezi jednotlivými typy copingových strategií a různými aspekty nudy na straně jedné a vybranými motivačními, postojovými a volními charakteristikami na straně druhé. V práci jsou zachyceny specifické osobnostní konstelace u zvládání nudy, které jsou ilustrovány kazuistickými ukázkami, a nastíněny směry dalšího zkoumání v této oblasti.
The thesis concerns the effectiveness of different types of boredom coping strategies and examines the relationship between them and some of the motivational, attitudinal and volitional characteristics in high school students. In the theoretical part current state of knowledge in the field of boredom and boredom coping including diagnostic possibilites in educational context are discussed. The major part is dedicated to the presentation of current theoretical and empirical conceptions of boredom coping that are relevant to the school context, especially the assuumptions of Nett, Goetz and Daniels. Next, the concept of motivational structure at school and implicit theory of good subject instruction (Hrabal, Pavelkova) and the theory of volition (Kuhl, Fuhrmann) are presented. In empirical part, quantitative methodology is used at various levels of analysis to examine the relationships between different boredom coping strategies and various boredom aspects on one hand and some of the motivational, attitudinal and volitional characterstics on the other hand. The study captures specific individual constellations of boredom coping that are illustrated by casuistic examples and directions for future research are outlined.