Metoda Wanda jako prostředek učící se organizace v prostředí základní školy
Wanda method as a tool of the learning organization in primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97762Identifiers
Study Information System: 196936
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Mazáčová, Nataša
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
primární škola, učící se organizace, organizační učení, rozvoj školy, profesní rozvoj, standart kvality učitele, sebereflexe, metoda Wanda, podpora, sdíleníKeywords (English)
primary school, learning organization, school development, professional development, communities of practice, learning communities, self-reflection, Wanda method, support, sharingDiplomová práce zkoumá přínosy metody Wanda jako jednoho z prostředků učící se organizace v rámci základní školy. Teoretická část se věnuje profesnímu rozvoji učitele, zabývá se konceptem učící se organizace a podmínek jeho uplatňování na základní škole, a v neposlední řadě popisuje metodu Wanda a její využití v učitelském kolektivu. Výzkumná část podává informace o seminářích Wandy pro učitele na 1. stupni ZŠ získané ze tří zdrojů - pozorování, dotazníkového šetření a rozhovorů s účastníky. Zkoumá především přínosy a výzvy metody v konkrétních případech, a kromě pozitiv a úskalí metody se zabývá i podmínkami nezbytnými pro úspěšné proběhnutí Wandy. Klíčová slova: primární škola, učící se organizace, organizační učení, rozvoj školy, profesní rozvoj, komunity praxe, učící se komunita, sebereflexe, metoda Wanda, podpora, sdílení
This diploma theses aims to examine the benefits of the method Wanda as a tool of the learning organization in primary school. The theoretical part focuses on the professional development of teachers, deals with the concept of learning organization and conditions of its application in primary schools and describes Wanda method and its use in teachers collective. The research part presents information about Wanda seminars for primary school teachers obtained from three sources - observation, questionnaire surveys and interviews with participants. It examines benefits and challenges of the method in specific cases and besides the positives and the pitfalls of the method it studies the conditions necessary for successful completion of Wanda seminars. Key words: primary school, learning organization, school development, professional development, communities of practice, learning communities, self-reflection, Wanda method, support, sharing