Možnosti a meze využití interaktivních elektronických výukových materiálů ve výuce na 1. stupni ZŠ
Possibilities and limits of using interactive electronic learning materials in primary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97759Identifiers
Study Information System: 187392
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Horáčková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
interaktivní elektronický výukový materiál, elektronická učebnice, výukové programy, flexibooks, primární škola, výuka na 1. stupni základní školy, učební materiály, cíl výukyKeywords (English)
interactive electronic learning materials, electronic study book, learning programs, flexibooks, primary, elementary school, teaching in primary education, learning materials, pedagogical aimsCílem práce je analyzovat a shrnout dosavadní poznatky a názory učitelů týkající se interaktivních elektronických výukových materiálů, jejich zdrojů a následného využití ve výuce na 1. stupni základní školy. Teoretická část prezentuje zdroje a možnosti využití interaktivního výukového materiálu ve výuce na 1. stupni základní školy. Zároveň se zabývá samotným pojmem interaktivní výukový materiál a implementací moderních technologií do vzdělávání. Výzkumná část analyzuje názory učitelů týkající se obsahu pojmu interaktivní výukový materiál a výzvy, které v jeho používání vidí. Dále je zde doloženo reálné využití interaktivního výukového materiálu v rámci různých předmětů na 1. stupni ZŠ. V závěrečné části jsou konfrontovány teoretické poznatky se zkušenostmi z praxe. Zároveň jsou zde uvedeny vlastní přípravy vyučovacích hodin vybraných předmětů na 1. stupni základní školy, ve kterých se s interaktivním výukovým materiálem pracuje.
The aim of this thesis is to analyse and provide a summary of the existing knowledge and teachers' attitudes regarding the usage and sources of interactive electronic learning materials in primary schools. Furthermore, the thesis compares the theory with real-life experience. The theoretical part introduces the current sources and possibilities of the use of interactive electronic learning materials in primary schools. Moreover, it defines the interactive electronic learning materials and the implementation of modern technologies in education. The research part analyses the opinions of the teachers and the challenges they perceive in the incorporation of interactive electronic learning materials into their teaching. Furthermore, it supports the theory with the practical application of interactive electronic learning materials in various primary school subjects. The concluding part confronts the theoretical knowledge with the practical experience. At the same time, it introduces some of the author's examples of activities using interactive electronic learning materials which can be used during elementary school classes.