Můj vesmír, tvůj vesmír, náš vesmír: sebereflexe ve výtvarné výchově
My cosmos, your cosmos, our universe: self-reflection in art lessons
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97746Identifiers
Study Information System: 190360
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Consultant
Pfeiffer, Jan
Referee
Fulková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Artografický výzkum, komunikace, konceptuální umění, metafora, osobnostní rozvoj, portfolio, profesní identita, reflexe, sebereflexe, umění spolupráceKeywords (English)
"Art" of cooperation, Artographic research, communication, Conceptual Art, metaphor, personality development, portfolio, professional identity, reflection, self-reflectionPředběžná náplň práce: Profesní identita studentky učitelství ve spojení s osobnostním rozvojem jsou ústředními tématy diplomové práce. Autorka je zpracuje pomocí autorského projektu nazvaného "Můj vesmír, tvůj vesmír, náš vesmír", v němž pomocí artografického výzkumu reflektuje sama sebe a svoje vztahy s blízkými lidmi, kteří ji obklopují a ovlivňují, mimo jiné také na cestě k učitelství. Vesmír je pro ni úzce spjat s časoprostorem, ale hlavně s těmi dalšími metaforickými vesmíry lidí kolem. Další vliv vidí v osudu, který by mohl charakterizovat samotnou realizaci souboru jednotlivých vesmírů, které pro ni stále větší varietou tvoří ten společný autentický, svébytný vesmír, ve kterém vidí smysl. Východiskem pro autorskou tvorbu a její interpretaci bude konceptuální umění, vizuální antropologie a vizuální kultura s důrazem na autenticitu (umělecké) výpovědi ve vztahu k jeho/její pozici v sociálním poli a dále současné kolaborativní umění. V teoretické části se autorka zaměří na to, jakou úlohu může hrát zpracování uměleckého portfolia v profesní přípravě učitele primární školy. Pomocí vybraných reflektivních technik a postupů formuluje odpovědi na otázku v čem a jak přispívá zpracování portfolia k rozvoji reflektivních dovedností učitele výtvarné výchovy a jejich žáků. Pedagogickým kontextem je...
Preliminary work: Student's professional identity focused on Primary Education in conjunction with personality development are the main topic of the thesis. The author would processed through authors' work called "My Cosmos, Your Cosmos, Our Universe" where she would utilise such methods of the Artographic investigation, by which she would reflect herself, her relationships with people that surround her, among other things it has influence on herself as well as on her path to teaching. In her opinion, the cosmos (or the universe) is closely related to space-time, but mainly to those other metaphorical universes of people around. Another influence could be seen in a fate that could characterise the actual realisation of a set of individual universes itself, which for its ever increasing variety is the same authentic, autonomous universe in which she could see the main purpose. The basis for the creative work and its interpretation would be Conceptual Art, Visual Anthropology and Visual Culture with an emphasis on authenticity (artistic) testimony in relation to his / her position in the social field and contemporary collaborative art. In the theoretical part, the author will be focused on the played role by the processing of artistic portfolios in the professional preparation of a primary school...