Změna třídního klimatu po odchodu žáků na osmiletá gymnázia
The Change of Classroom Climate in Czech Elementary Schools with the Departure of Students into High-Track Schools
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97704Identifikátory
SIS: 101479
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chvál, Martin
Vlčková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
17. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
psychosociální klima školní třídy, vnější diferenciace, vnitřní diferenciace, základní škola, víceletá gymnázia, změna, přechod z 1. na 2. stupeň, sociometrie, výběrová škola, nevýběrová škola, heterogenní třída, homogenní třída, výběrová třída, nevýběrová třída, kvantitativní výzkum, dotazník, sociometricko-ratingový dotazník, párový a dvouvýběrový t-test, Pearsonův chí-kvadrát test, faktorová analýza, Cronbachova alfaKlíčová slova (anglicky)
psychosocial classroom climate, tracking, ability-grouping, elementary school, multi-year gymnasium, change, transition from the 1st to the 2nd stage, sociometry, selective school, non-selective school, heterogenous class, homogenous class, high-track class, low-track class, quantitative research, questionnaire, socio-metric rating questionnaire, paired-samples t test, independent samples t test, Pearson's Chi square test, factor analysis, Cronbach's alphaCílem disertační práce je porovnat psychosociální klima školních tříd v 5. a 6. ročnících základních škol, kde důsledkem odchodu žáků do osmiletých gymnázií jsou značné organizační změny v třídních skupinách. Toto téma zahrnuje fenomén vnější diferenciace a zároveň selekci žáků v raném věku, kdy mají někteří z nich možnost opustit hlavní proud vzdělávání (základní škola) a přejít do výběrové školy (víceleté gymnázium). Cílem naší práce je přispět k výzkumům, které poukazují na problém, že odchodem žáků na osmiletá gymnázia se jednoznačně zhorší psychosociální klima v přebraných třídách 2. stupně. Zajímá nás, jací konkrétní žáci odchází na výběrové školy a zda se opravdu jedná o efektivní vůdce a sociometrické hvězdy (žáci s vysokými hodnotami vlivu a sympatie). V naší studii dále zjišťujeme pozice žáků, kteří zůstávají v přebraných třídách, a jejich spolužáků, kteří se začali nově vzdělávat ve třídách 2. stupně. V teoretické části seznamujeme čtenáře se zahraničními a tuzemskými výzkumy, které měří klima školních tříd v diferencovaném i nediferencovaném prostředí školy. Empirická část se zabývá podrobnou analýzou kvantitativního výzkumu, jehož cílem je přiblížit prostředí školních tříd po přechodu žáků na 2. stupeň základních škol. Dále poukazujeme na změny v proměnných psychosociálního klimatu...
The aim of the dissertation is to compare the psychosocial climate of the classes between the 5th and 6th grades of Czech elementary school. In the train of pupils' leaving into the high- tracked schools there are significant organizational changes in the classes of the 6th grade. This theme includes the phenomenon of the early tracking, when some pupils can leave the mainstream of education (elementary school) and start attending the high-tracked schools (multi-year gymnasium). The aim of our study is to contribute to the research, that with the departure of students into high-tracked schools the psychosocial climate in the classes of the 6th grade unequivocally exacerbates. We are also interested in which specific students are accepted into high-tracked schools, and whether they are effective classroom leaders and socio- metric stars. In our study, we also find out the classroom positions of students who are continuously educated in the 5th and 6th grades of the elementary schools and their classmates, who have come as new students into the classes of the 6th grade. In the theoretical section we introduce the foreign and domestic researches which were conducted on the association between tracking and classroom climate. The empirical part inquiries into a detailed analysis of quantitative research...