Show simple item record

dc.contributorWinkel Heike Freie, Universität Berlin , hwinkel@zedat.fu-berlin.de
dc.creatorWinkel, Heike
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date2015
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date.accessioned2018-05-28T11:04:51Z
dc.date.available2018-05-28T11:04:51Z
dc.date.issued2015
dc.identifierISSN 2336-6680
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/96883
dc.description
dc.description
dc.descriptionThe article offers an analysis of Bohumil Hrabal’s novel Příliš hlučná samota (Too Loud a Solitude) as a literary reflection of the history of censorship and book destruction in Bohemia. In terms of media theory, this history is a counterpart to the history of letter printing. Haňťa represents an anachronistic reader, resisting book destruction by insisting on a corporealistic, sensual notion of literature, which is inspired most notably by the work of François Rabelais. Thus, Hrabal offers a critique of the decline of reading culture in the Socialist era that is not just a political comment, but also an artistic vision of the beauty of destruction as well as a complex critique of writing and reading.
dc.descriptionČlánek podává rozbor Hrabalovy Příliš hlučné samoty jakožto literární reflexe historie cenzury a ničení knih v Čechách. Z hlediska teorie médií se jedná o protějšek historie knihtisku. Haňťa je anachronický čtenář, který se vzpírá ničení knih tím, že trvá na tělesném, smyslném chápání literatury, inspirovaném především dílem Françoise Rabelaise. Hrabal tak předkládá kritiku úpadku, kterým za socialismu prošla kultura čtení, přičemž se ale nejedná o čistě politický komentář, ale též o uměleckou vizi krásy ničení a o komplexní kritiku psaní a čtení.
dc.formatpdf
dc.format
dc.format
dc.publisherUniverzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.rights
dc.rights
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.sourceSlovo a smysl - Word & Sense, 2015, 12, 24, 180-195
dc.subjectBohumil Hrabal
dc.subjectFrançois Rabelais
dc.subjectbook destruction
dc.subjectcreative destruction
dc.subjectcensorship
dc.subjectcorporeality of writing
dc.subjectliterary history
dc.subjecthistory of media
dc.subjectničení knih
dc.subjecttvořivá destrukce
dc.subjectcenzura
dc.subjecttělesnost psaní
dc.subjectdějiny literatury
dc.subjectdějiny médií
dc.titleThe Beauty of Compacting Human Heads. Metaphors of Writing and the History of Book Destruction in Bohumil Hrabal’s Too Loud a Solitude
dc.titleKrása lisovaných lidských hlav. Metafory psaní a historie ničení knih v Příliš hlučné samotě Bohumila Hrabala
dc.title
dc.typetext
dc.typeČlánekcs_CZ
dc.typeArticleen_US
dc.coverage
dc.coverage
dc.coverage
dc.description.startPage180
dc.description.endPage195
dcterms.isPartOf.nameSlovo a smysl - Word & Sensecs_CZ
dcterms.isPartOf.journalYear2015
dcterms.isPartOf.journalVolume12
dcterms.isPartOf.journalIssue24


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV