Zobrazit minimální záznam

dc.contributorVojvodík Josef, Faculty of Arts, Charles University in Prague / Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha , Josef.Vojvodik@ff.cuni.cz
dc.creatorVojvodík, Josef
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date2015
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date.accessioned2018-05-28T11:04:41Z
dc.date.available2018-05-28T11:04:41Z
dc.date.issued2015
dc.identifierISSN 2336-6680
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/96702
dc.description
dc.description
dc.descriptionIn the early 1940s, Karel Teige, a prominent theorist of the Czech avant-garde, returns to Max Dvořák’s concept of history of art as ‘history of the spirit’. Starting in the late 1930s, Teige pursued a sustained inquiry into the essence of the so-called imaginative (or ‘phantasizing’, in Teige’s own terminology) art, and his findings, which he intended to synthetize in a broadly conceived Phenomenology of Art (left unfinished), led him to the view that the essence of imaginative art consists in the visualization of ‘spiritual forms’ of an inner model. Primarily, it consists in a substantial transformation of one’s relationship to the external world: specifically, an internalization of senseperception and its metamorphosis into spiritual forms of subjective perception and consciousness. josef vojvodík 41 This is where Teige might have been influenced precisely by Dvořák’s abolition of any antithesis between naturalism and idealism, internal and external image, and his quest for a unity of Kunstwissenschaft and artistic practice. Teige was aware that this problem is central and constitutive for the entire era of Modernity and of the avant-garde, just as Dvořák was aware that the history and theory of modern art cannot consist in a mere mechanic continuation of the traditional arthistorical method; rather, it must reflect upon the creative processes of modern art.
dc.descriptionNa počátku čtyřicátých let 20. století se teoretik české avantgardy Karel Teige vrací ke koncepci dějin umění Maxe Dvořáka, totiž dějin umění jako „dějin ducha“. Od konce třicátých let 20. století se Teige intenzivně zabýval podstatou tzv. imaginativního (nebo, jeho terminologií, fantazijního) umění a své studium a rozbory, které chtěl syntetizovat v rozsáhle koncipované, ale nedokončené práci Fenomenologie umění, jej vedly k názoru, že podstatu imaginativního umění tvoří vizualizace „duchových forem“ vnitřního modelu. Je to především zásadní proměna vztahu k vnějšímu světu ve smyslu zvnitřnění smyslového vnímání, smyslových vjemů, jejich proměna v duchovní útvary subjektivního vnímání a vědomí. Zde mohlo na Teigeho uvažování silně působit právě Dvořákovo zrušení antiteze mezi naturalismem a idealismem, vnitřním a zevním obrazem, jeho požadavek jednoty vědy o umění a umělecké praxe. Uvědomoval si, že jde o problém, který je zásadním způsobem konstitutivní pro celou epochu moderny a avantgardy, podobně jako si byl Dvořák vědom toho, že dějiny a teorie umění moderny nemohou být mechanickým pokračováním tradiční uměleckohistorické metodiky, nýbrž reflexí tvůrčích procesů modemy samotné.
dc.formatpdf
dc.format
dc.format
dc.publisherUniverzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.rights
dc.rights
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.sourceSlovo a smysl - Word & Sense 2015, 12, 24, 25-41
dc.subjectinner model
dc.subjectCzech avant-garde
dc.subjectphenomenology of perception subjective
dc.subjectexperience of reality
dc.subjectmannerism
dc.subjectsurrealism
dc.subjectvnitřní model
dc.subjectčeská avantgarda
dc.subjectfenomenologie vnímání
dc.subjectsubjektivní prožitek skutečnosti
dc.subjectmanýrismus
dc.subject
dc.subjectsurrealismus
dc.titleA World of ‘Purely Artistic Conception’ and a ‘Universal Art of the Spirit’: Max Dvořák and Karel Teige between Phenomenology and Surrealism
dc.title
dc.typetext
dc.typeČlánekcs_CZ
dc.typeArticleen_US
dc.coverage
dc.coverage
dc.coverage
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage25
dc.description.endPage41
dcterms.isPartOf.nameSlovo a smysl - Word & Sensecs_CZ
dcterms.isPartOf.journalYear2015
dcterms.isPartOf.journalVolume12
dcterms.isPartOf.journalIssue24


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV