Speciálně pedagogická intervence u jedinců se specifickou poruchou chování
Special educational intervention for children with behavior disorders
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94481Identifiers
Study Information System: 174909
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Volemanová, Marja Annemiek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Porucha chování, specifická porucha chování, speciálně pedagogická intervence, arteterapie, Středisko výchovné péčeKeywords (English)
Behavioral disorder, specific behavioral disorder, special education intervention, art therapy, Educational care centerDiplomová práce se zabývá tématem speciálně pedagogické intervence u jedinců se specifickou poruchou chování. V teoreticky zaměřené části se diplomová práce zabývá popisem problematiky poruch chování, podrobněji vysvětluje pojem specifické poruchy chování, věnuje se jejich klasifikaci a diagnostice. Dále práce popisuje možnosti intervence u jedinců se specifickou poruchou chování. Jako jedné z možností speciálně pedagogické intervence se věnuje konkrétně arteterapii. V empiricky zaměřené části se diplomová práce zabývá otázkou aplikace arteterapie u klienta se specifickou poruchou chování, a to v prostředí střediska výchovné péče. Praktická část byla realizována za pomoci kvalitativního výzkumu, využita byla metoda případové studie.
The diploma thesis addresses the issue of special education interventions in individuals suffering from specific behavioral disorders. Its theoretical part describes behavioral disorders in general, it explains what specific behavioral disorders are, and deals with their diagnostics and classification. Furthermore, it describes possibilities of interventions with individuals with specific behavioral disorders. It is focused on art therapy as on one of the techniques used in special education interventions. In its empirical part, the thesis treats the problem of the application of art therapy in the Educational care center environment with a client suffering from a specific behavioral disorder. The practical part of the thesis was implemented by means of qualitative research methods, specifically using a case study.