Škola v přírodě z pohledu učitele
Nature field trip from a teacher's point of view
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94406Identifiers
Study Information System: 187628
Collections
- Kvalifikační práce [19350]
Author
Advisor
Referee
Rotková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Škola v přírodě, dítě mladšího školního věku, pobyt, organizace, přínos, rizikoKeywords (English)
nature field trip, child of younger school age, stay, organization, benefit, riskDiplomová práce se zabývá pobytem dětí mladšího školního věku ve škole v přírodě, a to z pohledu učitele. Teoretická část je zaměřena na definování základních pojmů k dané problematice, legislativu a organizaci školy v přírodě. Praktická část se zakládá na dotazníkovém šetření a rozhovorech, jejichž úkolem je zjistit, zda školy v České republice tyto pobyty organizují, a pokud ano, s jakými zkušenostmi se učitelé setkávají. Pokud ne, jaké důvody je k tomu vedou. Cílem diplomové práce je porovnat výsledky šetření a shrnout přínos i negativa, která z těchto pobytů pro učitele vyplývají. Obě části diplomové práce poukazují na náročnost profese učitele při organizování a samotném pobytu ve škole v přírodě. V praktické části jsou rovněž uvedeny konkrétní příklady realizovaných pobytů včetně reflexe zúčastněných učitelů.
Thesis is focused on all aspects of having pupils of a younger school age participating in a nature field trip, as percieved from a teacher's point of view. The theory section concentrates on the definition of basic terms on given issues, legislation and organisation of the nature field trip. The practical part is formed of a questionnaire section and a discussion with the aim to find out whether schools in the Czech Republic organise these trips and if so, what experiences teachers come across. If not, what reasons let them to that decision. The object of the thesis is to analyse the outcome of the inquiry and to summarise the benefits and disadvantages which emerge for teachers from such nature field trip. Both part sof the thesis highlight the challenges teachers are facing in thein profession not only during the preparation stages but also throughout the course of the nature field trip. Additionally the practical section features actual examples of previously completed trips, including the reflection of participating teachers.