Vliv totalitního režimu na hudební produkci v ČSSR v letech 1968 - 1989
The totalitarian regime influence on music production in CSSR betveen 1968 - 1989
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94376Collections
- Kvalifikační práce [14440]
Author
Advisor
Referee
Lánský, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Normalizace, Neoficiální hudební směry, Underground, Punk, Rock'n'roll, Represe, Nesvoboda, Nátlak
Keywords (English)
Normalization, Unofficial Musical Genres, Underground, Punk, Rock'n'roll, Repression, Unfreedom
Diplomová práce se zabývá vlivem totalitního režimu na hudební produkci v Československu v letech 1968 až 1989. Cílem je prozkoumat různé způsoby, kterými se komunistický režim snažil o usměrnění či zamezení šíření vybraných hudebních směrů. Moc totalitního režimu je ukázána na konkrétních případech jako jsou cenzura, zamezování koncertů, fyzické napadání při vystoupeních, zatýkání, vykonstruované procesy, ovlivňování médií, celostátní akce vedené proti hudebníkům či hudebním skupinám, činnost státních institucí atd. Práce poukazuje na neochotu komunistického režimu trpět jakékoliv nezávislé chování ve společnosti. Zároveň jsou zde analyzovány jednak články v médiích, zprávy státní bezpečnosti apod., a jednak některé texty, které reflektovaly politické události ve vymezeném období a současné odborné práce věnující se zkoumané problematice. KLÍČOVÁ SLOVA Normalizace, Neoficiální hudební směry, Underground, Punk, Rock'n'roll, Represe, Nesvoboda, Nátlak
This diploma thesis deals with the influence of the totalitarian regime on musical production in Czechoslovakia between 1968 and 1989. The aim is to explore various ways which the communist regime used to regulate or prevent the propagation of selected musical genres. The power of the totalitarian regime is shown in specific cases, such as censorship, preventing concerts, physical attacts during performances, arrests, artificial processes, media influence, nationwide actions against musicians or music bands, state institutions, etc. The work shoes how the communist regime avoided accepting any independent behavior in the society. At the same time, there are analyzed both articles in the media and state security reports, etc., and some texts reflecting political events in the particular period and current professional work on this topic. KEYWORDS Normalization, Unofficial Musical Genres, Underground, Punk, Rock'n'roll, Repression, Unfreedom