Projektové vyučování ve výuce lidských práv ve výchově k občanství
Project Teaching in Teaching of Human Rights in Civics
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94370Identifiers
Study Information System: 190938
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
projektová výuka, lidská práva, Listina základních práv a svobod ČR, Slovenská Ústava, výuka na 2. stupni základní školy, výuka lidských práv, rámcový vzdělávací program, Člověk, stát a právoKeywords (English)
project teaching, human rights, Charter of Fundamental Rights and Freedoms of the Czech Republic, Slovak Constitution, teaching on second level of primary school, human rights education, FEP, human being, state and lawDiplomová práce se nejprve zabývá v teoretické části porovnáním Listiny základních práv a svobod ČR a Slovenské ústavy s deklarací lidských práv ve smyslu historického přijetí v obou porovnávaných státech. Dále se věnuje projektovému vyučování, a to zvláště ve vztahu k využití projektového vyučování ve výuce lidských práv na druhém stupni základní školy. Proto se též zabývá místem Lidských práv v RVP pro základní vzdělávání a též jejich místem v konkrétních ŠVP vybraných škol. Diplomová práce předloží návrh didaktického projektu ve zmíněné oblasti a navrhne a blíže popíše dílčí didaktické postupy uplatnitelné při realizaci navrhovaného projektu. V rámci realizace diplomové práce se počítá s uskutečněním projektu a s jeho evaluací.
This diploma thesis deals in the theoretical part with comparing the Charter of Fundamental Rights and Freedoms of the Czech Republic and the Slovak Constitution with the Declaration of Human Rights in the sense of historical acceptance in the two countries under consideration. It includes a proposal for a educational project in this area (e.g. the creation of supporting worksheets). It deals with the topic of Human Rights in FEP for Elementary Education and specific SEPs of selected schools. The diploma thesis focuses on the preparation of a new Human Rights education project using selected effective methods. The proposal of this project will be based on the comparison of already existing educational projects.