Figures de proue de la didactique du FLE à partir de 1950
Important personalities of the didactics of French as a foreign language since 1950
Důležité osobnosti didaktiky francouzštiny jako cizího jazyka od roku 1950
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92360Identifikátory
SIS: 78264
Katalog UK: 990021569940106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bořek - Dohalská, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - francouzský jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra francouzského jazyka a literatury
Datum obhajoby
12. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Francouzština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Didaktika, francouzština, historie metod, osobnosti didaktiky, FLE, SERRKlíčová slova (anglicky)
Didactics, French language, teaching methods, CEFR, history of teaching methodsTato práce představuje chronologický vývoj metod vyučování cizích jazyků, zvláště francouzštiny. Společně s metodami uvádíme přehled vývoje učebních materiálů. Cílem této práce bylo představit osobnosti didaktiky francouzského jazyka od 50. let 20. století na pozadí výukových metod. První část stručně uvádí historii rozšíření francouzského jazyka a následně detail zaměřený na tradiční, přímou a audioorální metodu výuky jazyků, se kterými se setkáváme před padesátým rokem 20. století. Druhá část se zabývá druhou polovinou minulého století. Na pozadí metody audiovizuální strukturně globální se setkáváme s hlavními aktéry této metody. Následně pokračujeme s komunikačním přístupem k výuce a mluvními akty autorů J. L. Austina a J. Searla, na které navazuje Daniel Coste a jeho Niveau Seuil. Poslední část se věnuje Společnému evropskému referenčnímu rámci a současně představuje didaktiky 21. století. Klíčová slova Didaktika, francouzština, historie metod, osobnosti didaktiky, FLE, SERR
This work presents the chronological development of foreign languages teaching methods, with a focus on French especially. With these methods, we provide an overview of the learning materials development. The aim of this work is to introduce the didacticians of French language from the 1950s who worked on teaching methodologies. The first part briefly presents the French language extension history and, then, the traditional, direct and audio-lingual teaching language methods details that we encounter before the 1950s. The second part deals with the second half of the last century. On the background of the audiovisual structurally global approach, we encounter the main persons linked to this method. Consequently, we continue with the communication approach and the Speech acts of J. L. Austin and J. Searl, followed by Daniel Coste and his"Niveau Seuil". The last part deals with the Common European Framework of Reference, followed by 21st century most representative didacticians. Keywords Didactics, French language, teaching methods, CEFR, history of teaching methods
