Lecture et enseignement du FLE aux enfants avec des troubles d'apprentissage
Reading skills and specific learning difficulties in French as a foreign language teaching
Čtení s porozuměním a žáci s SPU ve výuce francouzštiny
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92352Identifiers
Study Information System: 178794
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Sylva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools French Language - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
French
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, cizí jazyky, francouzština, čtení, aktivity, reedukaceKeywords (English)
specific learning difficulties, dyslexia, dysgraphia, dysorthographia, foreign languages, French, reading skills, activities, reeducationDiplomová práce se zabývá výukou dětí s SPU v hodinách francouzštiny jako cizího jazyka, s cílem popsat principy výuky a jednotlivé aktivity, které lze využít zejména při výuce začátečníků, a které byly vyzkoušeny v praxi. Teoretická část nabízí ucelený pohled na problematiku SPU, jejich příčiny, projevy, diagnostiku a zejména reedukační postupy a pomůcky, které jsou v praxi využívány. Poslední část se zabývá problematikou výuky cizích jazyků v kontextu SPU, popisuje základní principy výuky a konkrétní metody dílčích lingvistických oblastí. Praktická část je pojata jako případová studie dvou konkrétních dětí s SPU ve výuce francouzštiny a popis jednotlivých aktivit, které jsou vhodné pro jejich výuku. V závěru práce jsou představeny 2 aplikace, které lze využít jak během výuky ve škole, tak při domácí přípravě, a které díky okamžité zpětné vazbě umožňují dětem pracovat samostatně. Vzhledem k celkovému praktickému zaměření této práce je uváděno mnoho příkladů, které ilustrují jednotlivé SPU tak, aby si čtenář dokázal lépe představit situaci, ve které se tyto děti nachází. KLÍČOVÁ SLOVA specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, cizí jazyky, francouzština, čtení, aktivity, reedukace
The diploma thesis deals with the topic of teaching French to children affected by learning disorders. It aims to describe various principles and their application into practice at beginners classes. The theoretical part investigates learning disorders as a whole with their causes, manifestations, diagnose and reeducational techniques and activities that are applied in practice. The last part of the thesis is dedicated to foreign language teaching in the context of learning disorders, fundamental principles and methods of partial linguistic spheres. Further on, the practical part presents a case study of two children with learning disorders during a French class. Individual activities are introduced that are appropriate for their teaching. Finally, two applications suitable for both class at school and home preparation are designed, with their main contribution being the immediate feedback that allows children to work alone. Regarding the rather practical character of the diploma thesis, a great number of examples illustrating various learning disorders are introduced in order for the reader to understand the difficulties that affected children encounter. KEYWORDS specific learning difficulties, dyslexia, dysgraphia, dysorthographia, foreign languages, French, reading skills, activities, reeducation