dc.contributor.advisor | Rozboudová, Lenka | |
dc.creator | Kyselá, Šárka | |
dc.date.accessioned | 2017-10-12T19:37:19Z | |
dc.date.available | 2017-10-12T19:37:19Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/91734 | |
dc.description.abstract | The aim of this thesis is to evaluate the usage of synonyms in teaching Russian language at high schools. The theoretical part of this thesis outlines the issues of synonyms and synonymous series from the linguistic (paradigmatic relations, semantics, stylistic) and linguodidactic point of view. The theoretical part also includes the issue of vocabulary from the didactic point of view. Furthermore, in the practical part, the diversity of synonyms used in curriculum of Russian language teaching are evaluated as well as the methods of demonstration and practising of such curriculum. In the final part of this thesis my own concepts for working with synonyms in teaching Russian language at high schools are suggested. KEYWORDS: synonyms, synonymous series, foreign languages, vocabulary, Russian language teaching | en_US |
dc.description.abstract | Cílem diplomové práce je zhodnotit využívání synonym ve výuce ruského jazyka na střední škole. Teoretická část práce přibližuje z lingvistického (pragmatika, sémantika, stylistika) a lingvodidaktického pohledu problematiku synonym, synonymických řad a ostatních paradigmatických vztahů. V teoretické části je dále přiblížena také problematika slovní zásoby z didaktického hlediska. V praktické části je zhodnocena rozmanitost synonym, používaných v učebních souborech ruského jazyka, jakož i způsoby jejich prezentace a nácviku. V závěrečné části jsou pak navrženy vlastní náměty pro práci se synonymy ve výuce ruštiny na střední škole. KLÍČOVÁ SLOVA: synonyma, synonymické řady, cizí jazyky, slovní zásoba, výuka ruštiny | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | synonyms | en_US |
dc.subject | synonymous series | en_US |
dc.subject | foreign languages | en_US |
dc.subject | vocabulary | en_US |
dc.subject | Russian language teaching | en_US |
dc.subject | synonyma | cs_CZ |
dc.subject | synonymické řady | cs_CZ |
dc.subject | cizí jazyky | cs_CZ |
dc.subject | slovní zásoba | cs_CZ |
dc.subject | výuka ruštiny | cs_CZ |
dc.title | Práce se synonymy ve výuce ruského jazyka na střední škole | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-15 | |
dc.description.department | Katedra rusistiky a lingvodidaktiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 175177 | |
dc.title.translated | Working with Synonyms in Teaching of Russian Language at High School | en_US |
dc.contributor.referee | Konečný, Jakub | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German language - Russian language | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy německý jazyk - ruský jazyk | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra rusistiky a lingvodidaktiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy německý jazyk - ruský jazyk | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German language - Russian language | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem diplomové práce je zhodnotit využívání synonym ve výuce ruského jazyka na střední škole. Teoretická část práce přibližuje z lingvistického (pragmatika, sémantika, stylistika) a lingvodidaktického pohledu problematiku synonym, synonymických řad a ostatních paradigmatických vztahů. V teoretické části je dále přiblížena také problematika slovní zásoby z didaktického hlediska. V praktické části je zhodnocena rozmanitost synonym, používaných v učebních souborech ruského jazyka, jakož i způsoby jejich prezentace a nácviku. V závěrečné části jsou pak navrženy vlastní náměty pro práci se synonymy ve výuce ruštiny na střední škole. KLÍČOVÁ SLOVA: synonyma, synonymické řady, cizí jazyky, slovní zásoba, výuka ruštiny | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of this thesis is to evaluate the usage of synonyms in teaching Russian language at high schools. The theoretical part of this thesis outlines the issues of synonyms and synonymous series from the linguistic (paradigmatic relations, semantics, stylistic) and linguodidactic point of view. The theoretical part also includes the issue of vocabulary from the didactic point of view. Furthermore, in the practical part, the diversity of synonyms used in curriculum of Russian language teaching are evaluated as well as the methods of demonstration and practising of such curriculum. In the final part of this thesis my own concepts for working with synonyms in teaching Russian language at high schools are suggested. KEYWORDS: synonyms, synonymous series, foreign languages, vocabulary, Russian language teaching | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra rusistiky a lingvodidaktiky | cs_CZ |