Přístup k diagnostice školní zralosti ve třech zemích Evropy
Approach to Diagnostics of School Readiness in the Three European Countries
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91502Identifiers
Study Information System: 162550
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Marádová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Školní zralost, školní připravenost, diagnostika, předškolní vzdělávání, nástup do základní školy, Česká republika, Spojené království Velké Británie a Severního Irska, RakouskoKeywords (English)
School readiness, diagnostics, pre-school education, entry into primary school, Czech Republic, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, AustriaNÁZEV: Přístup k diagnostice školní zralosti ve třech zemích Evropy AUTOR: Bc. Anna Kubíčková KATEDRA Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce srovnává přístupy k diagnostice školní zralosti v České republice, ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska a v Rakousku. V teoretické rovině vysvětluje pojem školní zralost, předkládá možné důsledky nedostatečné zralosti dítěte nastupujícího do prvního ročníku ZŠ a uvádí příklady diagnostických materiálů využívaných k hodnocení školní zralosti a připravenosti dítěte v České republice i v zahraničí. Práce popisuje specifika předškolního a počátku základního vzdělávání, blíže charakterizuje procesy při nástupu dítěte do základního vzdělávání a objasňuje způsob zapojení vzdělávacích autorit do diagnostiky školní zralosti ve třech zkoumaných zemích. Skrze výpovědi pedagogů a odborníků těchto tří zemí srovnává přístupy k diagnostice školní zralosti a nástupu dítěte do základního vzdělávání v praxi. Práce se také zabývá rozdílnými postupy při předávání dokumentů obsahujících informace o předškolním vývoji mezi mateřskými a základními školami, různorodostí vzdělávání v jednotlivých zemích Spojeného Království, současně probíhající vzdělávací reformou v Rakousku či diagnostikou školní zralosti dětí se...
TITLE: Approach to Diagnostics of School Readiness in the Three European Countries AUTHOR: Anna Kubíčková DEPARTMENT: Department of Special Education SUPERVISOR: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. ABSTRACT: This thesis compares approaches to school readiness diagnostics in the Czech Republic, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and Austria. It explains the theoretical concept of school readiness, presents the possible consequences of inadequate readiness of a child enrolling in the first year of primary school, and gives examples of diagnostic materials used to evaluate school maturity and child readiness in the Czech Republic and abroad. This work describes the specifics of pre-school and early primary education, the processes of a child's entry into primary education and explains the involvement of educational authorities in the diagnostics of school readiness in the three studied countries. In practice, it compares the approaches to school readiness diagnostics and the entry of children into primary education through the testimonies of teachers and experts from these three countries. This thesis also deals with the different procedures for forwarding documents containing information on children's development from pre-school educational institutions to primary schools, the diversity of...