Komparace metod nácviku počátečního čtení a psaní ve vztahu k rozvoji specifických poruch učení
Comparison of practicing methods of initial reading and writing in relation to specific learning disorders
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91404Identifikátory
SIS: 175594
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotvová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
18. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
specifické poruchy učení, dyslexie, metody počátečního nácviku čtení a psaní, analyticko-syntetická metoda, Sfumato - Splývavé čtení, Genetická metoda, Globální metoda, Rámcový vzdělávací program pro základní vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
KEYWORDS specific learning disorder, dyslexia, methods of initial reading and writing, analytic-synthetic method in a modified form, Sfumato Method of Initial Reading, Genetic Metod, Global Metod,Framework Education Programme for Elementary EducationTeoretickou část diplomové práce tvoří poznatky získané analyzováním dostupné odborné literatury týkající se problematiky specifických poruch učení, metod nácviku počátečního čtení a psaní a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Praktickou část diplomové práce tvoří výzkum realizovaný metodou dotazníkového šetření zaměřený na komparaci metod nácviku čtení a psaní ve vztahu k rozvoji specifických poruch učení. Cílem výzkumu bylo zjistit názory speciálních pedagogů pracujících v pedagogicko- psychologických poradnách (PPP) na metody počátečního čtení a psaní - jaké metody nácviku počátečního čtení a psaní dle jejich názoru přispívají k předcházení specifickým poruchám učení a jaké metody počátečního čtení a psaní mohou být spojeny s častějším výskytem obtíží při nácviku počátečního čtení. Z výsledků výzkumu vyplývá, že nejrozšířenější a z pohledu oslovených pracovníků PPP také nejlepší metodou pro nácvik počátečního čtení a psaní je stále metoda analyticko-syntetická, která nejlépe podporuje rozvoj dílčích funkcí a respektuje přirozený fonologický vývoj dítěte. Naopak nejrizikovější metodou počátečního nácviku čtení a psaní se pracovníkům PPP jeví metoda genetická. U žáků vyučovaných touto metodou poradenští pracovníci pozorují nejvíce výukových problémů.
Theoretical part of this thesis comprises findings gathered by analyzing available specialized literature focused on specific learning disorders, methods of practicing of initial reading and writing, and Framework Education Program for Elementary Education. The practical part consists of research in a form of questionnaire survey, which compares both learning and writing training methods with respect to specific learning disorders as its main target. The main purpose of this research was to obtain and analyze opinions of specialists from counseling and school psychology clinics on methods of teaching reading and writing, furthermore how these methods may help avert the development of special learning disorders or which methods of teaching writing and reading might be associated with more frequent development of special learning disorders. The survey shows, that the most popular and the most suitable method for initial writing and reading practice according to inquired specialists is still the analytical-synthetic method, which sustains development of particular functions and it is coherent with child's natural phonological development. On the contrary, application of genetic method appears to be the most perilous, since pupils educated by this method seem to display more problems related to...