Didaktické využití vybraných dřevin okolí přírodní památky Čertova kazatelna
Didactic utilization of selected woody plants around natural monument Čertova kazatelna
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90898Identifikátory
SIS: 162797
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jančaříková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
12. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
kurikulární dokumenty, učebnice přírodopisu, výukové metody, dřeviny, dotazníkové šetření, dendrologická vycházkaKlíčová slova (anglicky)
curriculum documents, biology textbooks, teaching methods, woody plants, questionnaire research, dendrological walkDiplomová práce je zaměřena na didaktické využití dřevin ve výuce na druhém stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Účelem je vhodně využít dřeviny, které se nachází v blízkosti škol a jsou dostupné pro výuku. V teoretické části se práce zabývá základními kurikulárními dokumenty, metodami výuky využitelných v přírodopisu/biologii, které byly krátce charakterizovány, a zastoupením tématu dřevin a jejich způsobu zpracování v běžně dostupných učebnicích. Následuje popis dřevin využitých při tvorbě praktických materiálů. Výzkumná část práce obsahuje dotazníkové šetření mezi učiteli přírodopisu/biologie na základních školách a víceletých gymnáziích v Plzni a jejím blízkém okolí. Výzkum prošetřil způsob výuky a využívání dřevin ve vyučování a byl vyhodnocen. Na základě dotazníkového šetření byl vytvořen motivační výukový materiál a ten byl ověřen v praxi s žáky gymnázia. KLÍČOVÁ SLOVA kurikulární dokumenty, učebnice přírodopisu, výukové metody, dřeviny, dotazníkové šetření, dendrologická vycházka
This diploma thesis is focused on the didactic use of woody plants in teaching at the secondary level of elementary schools and in the corresponding years of grammar schools. The purpose is to appropriately use trees and other woody plants that are close to schools and are available for teaching. The theoretical part deals with basic curricular documents, methods of teaching possibly used in science or biology that have been briefly characterized, and the representation of the topic of woody plants and their method of processing in commonly available textbooks. The following chapter provides a description of the woody plants used in the process of making of the practical materials. The research of the thesis includes a questionnaire survey done among teachers of science or biology at chosen elementary and grammar schools in Pilsen and surrounding towns. The research investigated the teaching methods and the actual use of woody plants in lessons and was evaluated afterwards. Based on the survey, a motivational teaching material was created and it was verified in practice with pupils of a specific grammar school. KEYWORDS curriculum documents, biology textbooks, teaching methods, woody plants, questionnaire research, dendrological walk