Didaktické využití vybraných dřevin okolí přírodní památky Čertova kazatelna
Didactic utilization of selected woody plants around natural monument Čertova kazatelna
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90898Identifiers
Study Information System: 162797
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Jančaříková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
kurikulární dokumenty, učebnice přírodopisu, výukové metody, dřeviny, dotazníkové šetření, dendrologická vycházkaKeywords (English)
curriculum documents, biology textbooks, teaching methods, woody plants, questionnaire research, dendrological walkDiplomová práce je zaměřena na didaktické využití dřevin ve výuce na druhém stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Účelem je vhodně využít dřeviny, které se nachází v blízkosti škol a jsou dostupné pro výuku. V teoretické části se práce zabývá základními kurikulárními dokumenty, metodami výuky využitelných v přírodopisu/biologii, které byly krátce charakterizovány, a zastoupením tématu dřevin a jejich způsobu zpracování v běžně dostupných učebnicích. Následuje popis dřevin využitých při tvorbě praktických materiálů. Výzkumná část práce obsahuje dotazníkové šetření mezi učiteli přírodopisu/biologie na základních školách a víceletých gymnáziích v Plzni a jejím blízkém okolí. Výzkum prošetřil způsob výuky a využívání dřevin ve vyučování a byl vyhodnocen. Na základě dotazníkového šetření byl vytvořen motivační výukový materiál a ten byl ověřen v praxi s žáky gymnázia. KLÍČOVÁ SLOVA kurikulární dokumenty, učebnice přírodopisu, výukové metody, dřeviny, dotazníkové šetření, dendrologická vycházka
This diploma thesis is focused on the didactic use of woody plants in teaching at the secondary level of elementary schools and in the corresponding years of grammar schools. The purpose is to appropriately use trees and other woody plants that are close to schools and are available for teaching. The theoretical part deals with basic curricular documents, methods of teaching possibly used in science or biology that have been briefly characterized, and the representation of the topic of woody plants and their method of processing in commonly available textbooks. The following chapter provides a description of the woody plants used in the process of making of the practical materials. The research of the thesis includes a questionnaire survey done among teachers of science or biology at chosen elementary and grammar schools in Pilsen and surrounding towns. The research investigated the teaching methods and the actual use of woody plants in lessons and was evaluated afterwards. Based on the survey, a motivational teaching material was created and it was verified in practice with pupils of a specific grammar school. KEYWORDS curriculum documents, biology textbooks, teaching methods, woody plants, questionnaire research, dendrological walk