Příprava učitele na vyučování v malotřídní základní škole
Preparation of teacher at small-class school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90832Identifiers
Study Information System: 175225
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
malotřídní školy, organizační formy výuky, didaktické prostředky, typologie učitele, aktivita, samostatnost, tvořivostKeywords (English)
small-class schools, organizational forms of teaching, didactic tools, types of teachers, activity, pupil's independent learning, creativityMalotřídní škola je typ školy, ve kterém probíhá souběžná výuka dvou nebo více ročníků v jedné třídě. Tento způsob organizace klade na učitele vysoké nároky na přípravu i průběh celého vyučování. Vedle přímé pedagogické práce tvoří podstatnou část činnosti učitele malotřídní školy práce nepřímá. Sem patří například organizace různých pravidelných i nepravidelných mimoškolních aktivit, které přispívají k naplnění společensko-kulturní funkce školy. Na malotřídní školy lze nahlížet jako na školy alternativní, ve kterých se často uplatňují různé netradiční formy výuky. Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké konkrétní formy výuky, didaktické pomůcky a prostředky bývají ve výuce nejčastěji používány. Práce si dále kladla za cíl zjistit rozsah nepřímé pedagogické práce a zmapovat spolupráci malotřídních škol se speciálními pedagogy.
Small-class school is a kind of school where two or more classes are taught together. This type of organization is demanding for teachers, their lesson planning and the whole learning process. Important part of small-class teacher's activity is indirect pedagogical work. It means organization of regular or irregular activities which are necessary for socio-cultural function of those schools in a village. It is possible to label small-class schools as alternative schools where unconventional teaching methods are used. Main goal of this thesis was to find out which types of teaching methods and didactic tools are used most frequently in small-class schools. Other goals of this thesis were to describe a range of indirect pedagogical work and co-operation of small-class schools with special pedagogues.