Způsoby využití ICT v přípravě žáků do školy
How pupils use ICT when doing school homework
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90673Identifiers
Study Information System: 177318
Collections
- Kvalifikační práce [18637]
Author
Advisor
Referee
Brdička, Bořivoj
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Information and Communication Technologies - Physical Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vzdělávání, učení s digitálními technologiemi, příprava do školy, žáci, formální učení, Focus group, polostrukturovaný rozhovor, dotazníkové šetřeníKeywords (English)
education, learning with digital technologies, preparation for school, students, formal learning, Focus group, semi-structured interviews, questionnaire inquiryCílem diplomové práce je zjistit, jakou úlohu hrají informační a komunikační technologie (ICT) v učení a přípravě žáků do školy, v jakých podmínkách a jakým způsobem používají ICT žáci v mimoškolním prostředí při své přípravě do školy a zmapovat aktuální stav využívání digitálních technologií žáky pro školní účely a případné problémy s tím související. Teoretická část se zabývá pojmem příprava a učení do školy s informačními a komunikačními technologiemi, analyzuje kurikulární dokumenty z hlediska využívání ICT ve škole a sumarizuje výsledky výzkumů obdobně zaměřených. Ve výzkumné části jsou představeny výsledky kvantitativního a kvalitativního výzkumného šetření realizovaného mezi žáky vybraného osmiletého gymnázia a jejich učiteli, jehož cílem bylo zjistit, jakými způsoby a za jakých podmínek daní žáci využívají ICT k přípravě a učení do školy.
The goals of this thesis are: to find out what role do information and communication technologies (ICT) play in learning and students' preparation for school and in what conditions and means are students using ICT for school preparation in non-school settings; and to show the current state of digital technology usage by students for school purposes, but also to hint at the potential challenges in the implementation and usage of information and communication technologies. The theoretical part consists of three aspects; it introduces the terms preparation for school and learning using information and communication technologies; analyzes the current relation of curricular documents to using ICT in schools, and summarizes results from thematically-related research. The research part of this thesis presents the results of the quantitative and qualitative research inquiry into selected high-school students and their teachers/educators. The goal of this inquiry was to determine what methods and in what conditions are students using ICT in their school preparation.