Syndrom vyhoření u učitelů: Copingové strategie učitelů
Burnout Syndrome of Teachers: Teacher's Coping Strategies
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90609Identifiers
Study Information System: 161043
Collections
- Kvalifikační práce [19963]
Author
Advisor
Referee
Viktorová, Ida
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
syndrom vyhoření, učitel, stres, únava, copingové strategieKeywords (English)
burnout syndrome, teacher, stress, fatigue, coping strategiesUčitelství řadíme mezi pomáhající profese charakteristické vysokou mírou stresu. Při jeho dlouhodobém působení se u vyučujících může rozvinout syndrom vyhoření. Ve své práci jsem se zaměřila na stresové faktory, prožívání a zvládání stresu u učitelů a učit školy. Provedla jsem celkem deset rozhovorů, které jsem doplnila osobnostními dotazníky na syndrom vyhoření a copingové strategie, jež jsem dále analyzovala. Zjistila jsem, že mezi nejvýznamnější zdroje stresu patří stres spojený s žáky a jejich rodiči, učitelskou rolí, systémem školství i profesní přípravou vyučujících. Mezi významné prožitky spojené se stresem můžeme zařadit fyzické příznaky vyhoření, negativní emoce, prací či rozpor mezi očekáváním a real patří nejčastěji sociální opora, volnočasové aktivity, další vzdělávání, racionalizace, supervize či sebezkušenost. LÍČOVÁ SLOVA učitelé základní školy, stres, stresory, syndrom vyhoření, copingové strategie
communication with pupils and their parents, stress in relation with teacher's role as well as