Jak se stávám učitelem? Hledání profesní identity
How I am becoming a teacher? Searching for professional identity
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90607Identifiers
Study Information System: 172598
Collections
- Kvalifikační práce [16847]
Author
Advisor
Referee
Fulková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
projekt, výtvarná výchova, profesní identita, město, fakulta, škola, sociální kontext, vzdělávání učitelů, reflektivní přístup, diskurz, narativ, metafora, koncept, fotografie, video, případová studie, transkulturalita, interdisciplinarita, kooperativní učení, experimentKeywords (English)
Project, art, professional identity, city, faculty, school, university, social context, teacher training, reflective practice, discourse, narrative, metaphor, concept, photography, video, case study, transcultural, interdisciplinary, collaborative learning and teaching, place-based learning, experimental stanceJak se stávám učitelem? Hledání profesní identity Spočívá rodící se profesní identita studentů učitelství PedF UK a Detroit Teachers Program na podobných základech? Jak se cítí jako začínající učitelé? Do jaké míry je ovlivňuje místo a sociální situace, v níž studenti žijí a studují? Je diskurz, který používají obě strany, podobný nebo odlišný? Srovnání souvisejících narativů, konceptů a metafor umožní vhled do života začínajících učitelů. Jaká úloha se přisuzuje uměleckým předmětům v kurikulu veřejného vzdělávání učitelů v obou zemích? Pomocí hybridního výzkumu prozkoumám tyto jevy na základě analýzy a reflexe videí vzniklých v projektu How I am becoming a teacher, kurikulárních dokumentů, příslušných studijních programů a souvisejících textů Klíčová slova Výtvarná výchova, fotografie, vizuální esej, profesní identita, vzdělávání učitelů, reflektivní přístup, město, škola, fakulta, artografie.
How I am becoming a teacher? Searching for professional identity Is the development of a professional identity in students in the teacher training program at the PedF UK based on similar foundation as the professional identity of the students at the Detroit Teacher Program? How much is this professional identity influenced by the city and social situation in which those students are living and studying? Is the discourse that is used by both sides similar or different? A comparison of related narratives, concepts and metaphors will be done. What is the role attributed to art disciplines in the teacher training curriculum in both countries? A case study will explore all of these issues, and will be based on an analysis and reflecting on of videos which were created as part of the project, "How I Am Becoming a Teacher", as well as curriculum documents and other related documents. Key words Art, photography, visusal story, professional identity, teacher training, reflective practice, city, school, university faculty, artography