dc.contributor.advisor | Velíšek, Martin | |
dc.creator | Majerová, Sandra | |
dc.date.accessioned | 2021-03-26T17:52:13Z | |
dc.date.available | 2021-03-26T17:52:13Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/90497 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá pojmy slovo a obraz, porovnává je a snaží se zmapovat jejich rozdílnost a vztah. Sleduje slovo a obraz jako komunikační prostředky a jako nositele významů. Porovnává rozdílnost jejich vnímání a čtení. Mapuje různé přístupy ke kombinaci slov a obrazů, a tedy přítomnosti slov (textu) v obrazech, v dějinách umění i současnosti. V didaktické části se zabývám textem v umění z významového hlediska a vytvářím projekt, který má za úkol převést text na obraz - literární jazyk na výtvarný. Výsledkem tvorby žáků jsou inscenované fotografické autoportréty jako jejich osobní výpovědi reagující na téma literární ukázky. V praktické části reflektuji zkoumaný vztah textu a obrazu a hledám k němu vlastní stanovisko. Odkazuji na různé přístupy ke kombinaci textu a obrazu v dějinách umění a aktualizuji je. Snažím se zrealizovat slovo jako obraz, ať už bude významovou harmonií nebo paradoxem. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This diploma thesis deals with a concept of a word and a picture, it compares these two terms, identifies the differences and describes their mutual relationship. It charts those two terms as means of communication and as bearers of meaning. It also describes different ways to combine them in art - it explores presence of a word in paintings in both historical and contemporary art. Didactic part of the thesis is focused on a use of text in art and its meaning. It contains an art project which aims to transfer a text into a picture - to translate a literature into language of art. The project resulted in a series of staged photographic self-portraits representing personal reflection of a topic presented in a literature. Practical part reflects examined relationship of the word and the picture. It refers to the results of the theoretical part and describes author's personal standpoint. Author refers to different ways of connection of the text and fine art and updates them. Author tries to portray a word as a picture which becomes either paradox or harmony. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | word | en_US |
dc.subject | picture | en_US |
dc.subject | symbol | en_US |
dc.subject | sign | en_US |
dc.subject | harmony | en_US |
dc.subject | tension | en_US |
dc.subject | paradox | en_US |
dc.subject | slovo | cs_CZ |
dc.subject | obraz | cs_CZ |
dc.subject | symbol | cs_CZ |
dc.subject | znak | cs_CZ |
dc.subject | soulad | cs_CZ |
dc.subject | napětí | cs_CZ |
dc.subject | paradox | cs_CZ |
dc.title | Slovo jako obraz | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-07 | |
dc.description.department | Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 159721 | |
dc.title.translated | Word as a picture | en_US |
dc.contributor.referee | Daniel, Ladislav | |
dc.identifier.aleph | 002152920 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá pojmy slovo a obraz, porovnává je a snaží se zmapovat jejich rozdílnost a vztah. Sleduje slovo a obraz jako komunikační prostředky a jako nositele významů. Porovnává rozdílnost jejich vnímání a čtení. Mapuje různé přístupy ke kombinaci slov a obrazů, a tedy přítomnosti slov (textu) v obrazech, v dějinách umění i současnosti. V didaktické části se zabývám textem v umění z významového hlediska a vytvářím projekt, který má za úkol převést text na obraz - literární jazyk na výtvarný. Výsledkem tvorby žáků jsou inscenované fotografické autoportréty jako jejich osobní výpovědi reagující na téma literární ukázky. V praktické části reflektuji zkoumaný vztah textu a obrazu a hledám k němu vlastní stanovisko. Odkazuji na různé přístupy ke kombinaci textu a obrazu v dějinách umění a aktualizuji je. Snažím se zrealizovat slovo jako obraz, ať už bude významovou harmonií nebo paradoxem. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis deals with a concept of a word and a picture, it compares these two terms, identifies the differences and describes their mutual relationship. It charts those two terms as means of communication and as bearers of meaning. It also describes different ways to combine them in art - it explores presence of a word in paintings in both historical and contemporary art. Didactic part of the thesis is focused on a use of text in art and its meaning. It contains an art project which aims to transfer a text into a picture - to translate a literature into language of art. The project resulted in a series of staged photographic self-portraits representing personal reflection of a topic presented in a literature. Practical part reflects examined relationship of the word and the picture. It refers to the results of the theoretical part and describes author's personal standpoint. Author refers to different ways of connection of the text and fine art and updates them. Author tries to portray a word as a picture which becomes either paradox or harmony. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
dc.contributor.consultant | Fulková, Marie | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990021529200106986 | |