Životní příběhy ředitelek mateřských škol
Life Stories of Preschool Directresses
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90370Identifikátory
SIS: 185321
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Veteška, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Management vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Centrum školského managementu
Datum obhajoby
6. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Životní příběh, ředitel školy, mateřská škola, kompetence ředitele, historický pohled, polostrukturovaný hloubkový rozhovor, určující moment, naraceKlíčová slova (anglicky)
Life story, director, preschool, director's competencies, historical view, life story interview, critical incidents, narationPředkládaná práce zkoumá život tří vybraných ředitelek mateřských škol. Práce na základě analýzy hloubkových rozhovorů přináší a částečně komparuje abstrahované životní příběhy ředitelek. Hloubkové rozhovory se zaměřují na komplexní pochopení života jedince, abstrahují charakteristické rysy a zlomové okamžiky, přibližují jednotlivé fáze ředitelské funkce a dokumentují vnímání samotných ředitelek jejich role. Ředitelky jsou zkoumány z hlediska jejich profesního vývoje, ale také jakožto lidé. Práce dokumentuje osobní interpretace životních příběhů, pro zkoumané je zdrojem sebereflexe. Slouží také jako inspirativní zdroj pro začínající ředitele. Práce je formálně dělena na dvě části - v teoretické se zaměřuje na metodu biografického výzkumu a životní příběh jako užitou metodu výzkumu. Dále stručně přibližuje osobu ředitele mateřské školy především z hlediska školského zákona, přináší také dosavadní výsledky výzkumu životních příběhů učitelů a ředitelů. Ve výzkumné části přináší analýzu hloubkový rozhovorů se třemi ředitelkami mateřských škol v souvislosti s dílčími výzkumnými otázkami.
This thesis examines life stories of three chosen preschool directresses. Based on life story interviews it brings and partially compares their life stories, picks out the critical incidents and characteristic features of their lives, gives insight into individual phases of their director's role and document their reflection of the role itself. The in - depth interviews focus on complex understanding of individual's life. The directresses are examined based on both their professional development and personal experiences. This thesis documents own interpretations of life stories; it is a source of self-reflection for the examined directresses. It also serves as an inspiration source for directors newly in the office. It is formally divided into two parts: the theoretical one gives an overview of life-story interview as a methodological approach applied. Furthermore, it is also devoted to the director as an individual being defined mainly in the Czech School Law. It also represents the existing results of both teachers' and directors' life stories research. The research part represents an analysis of life story interviews with three chosen preschool directresses in connection to the research questions.
