Handicapovaný hrdina dětské literatury jako námět pro lekce dramatické výchovy
Handicapped hero of children's literature as a subject for drama education lessons
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90368Identifiers
Study Information System: 161221
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Holemá, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
handicap, dramatická výchova, dětská literatura, morální hodnoty, toleranceKeywords (English)
handicap, drama education, children's literature, moral values, toleranceTato práce se zabývá problematikou handicapovaného jedince v dětské literatuře jako námětu pro lekce dramatické výchovy. Diplomová práce má dvě části. V první teoretické části jsem se zabývala handicapem, vztahem literatury a dramatické výchovy se zaměřením na literaturu s handicapovaným hrdinou a posoudila jsem možnosti využití takovéto literatury v procesu dramatické výchovy. Praktická část byla postavena na akčním výzkumu, který probíhal v rámci 5 literárně dramatických lekcí, které byly vytvořeny na základě literární předlohy. Při vyhodnocení jsem se zaměřila zejména na proměny vztahu dětí k handicapu a člověku s handicapem na základě zážitků z lekce dramatické výchovy. Dále byly zkoumány otázky, zdali není toto téma pro žáky 1. stupně ZŠ obtížné a jaká úskalí může přinášet.
This thesis deals with the problem of handicapped individual in children's literature as a subject for drama education. The diploma thesis has two parts. In the first theoretical part, I dealt with the issue of handicap, the relation of literature and dramatic education with a focus on literature with handicapped hero and assessed the possibilities of using such literature in the process of dramatic education. The practical part was based on action research, which took place in 5 literary and drama lessons, which were created on the basis of a literary masterpiece. During the evaluation, I focused mainly on changing the relationship between handicapped and disabled people based on the experience of dramatic education. In addition, questions have been examined if this topic is not difficult for pupils of primary school and what pitfalls it can bring.