Michael Ende: Děvčátko Momo a ukradený čas, James Krüss: Tim Tolar aneb Prodaný smích, Cornelie Funkeová: Pán zlodějů. Interpretace děl a jejich srovnání. Didaktické využití románu Děvčátko Momo a ukradený čas
Michael Ende: Momo, James Krüss: Timm Thaler, or the Traded Laughter, Cornelia Funke: The Thief Lord. Interpretation of literary pieces and comparison of these interpretations. Didactic adaptation of the novel Momo
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90342Identifiers
Study Information System: 159791
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Švermová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Literatura pro děti a mládež, Děvčátko Momo a ukradený čas, Michael Ende, Tim Tolar, James Krüss, Pán zlodějů, Cornelia Funkeová, kouzelné motivy, didaktika literatury pro děti a mládežKeywords (English)
Children's literature, Momo, Michael Ende, Timm Thaler, James Krüss, The Thief Lord, Cornelia Funke, magic elements in literature, The didactics of children's literatureTato diplomová práce se v teoretické části zabývá literární analýzou a následným srovnáním knih Děvčátko Momo a ukradený čas, Tim Tolar aneb Prodaný smích a Pán zlodějů. Díla jsou analyzována z hlediska prvků, které mají společné. Jedná se o hlavní hrdiny a kouzelné motivy, které zasahují do situací z reálného života. Dílčím předmětem zkoumání jsou filmová/ seriálové zpracování těchto tří děl. Práci uzavírá praktická část, která se věnuje didaktické adaptaci románu Děvčátko Momo a ukradený čas. Praktickým výstupem jsou pracovní listy a jiné materiály určené žákům základních škol a žákům škol středních. Vypracované učební pomůcky se opírají o teoretický základ a obsahují didaktickou analýzu, metodickou analýzu i časové plány pro použití ve výuce německého jazyka. KLÍČOVÁ SLOVA Literatura pro děti a mládež, Děvčátko Momo a ukradený čas, Michael Ende, Tim Tolar, James Krüss, Pán zlodějů, Cornelia Funkeová, kouzelné motivy, didaktika literatury pro děti a mládež.
In the theoretical part, this diploma thesis deals with a literary analysis and comparison of books Momo, Timm Thaler, or the Traded Laughter and The Thief Lord. The pieces of work are analysed on the basis of their common features. Such features include the main characters, and the magical motifs which affect real life situations. The partial subjects of observation are film versions of the works. The thesis is concluded by the practical part addressing a didactic adaptation of the novel Momo; including worksheets and other teaching aids designed for pupils of elementary schools and grammar schools. The teaching aids are based on the theory and involve a didactic analysis, methodical analysis and time plans for their utilization in German language classes. KEYWORDS Children's literature, Momo, Michael Ende, Timm Thaler, James Krüss, The Thief Lord, Cornelia Funke, magic elements in literature, The didactics of children's literature.