Využití dramatické výchovy jako metody se zaměřením na podporu zdraví na 2. stupni základní školy
Use of drama as a method with a focus on health promotion at the second stage of primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90301Identifiers
Study Information System: 134091
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Hanková, Zdeňka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dramatické metody, podpora zdraví, výchova ke zdraví, simulaceKeywords (English)
dramatic methods, health promotion, health education, simulationDiplomová práce se zaměřuje na využití dramatické výchovy jako metody ve výuce výchovy ke zdraví na 2. stupni základní školy. Konkrétně se zabývá realizací podpory zdraví na 2. stupni základní školy. V práci jsou vymezeny cíle dramatické výchovy a popsán její vliv na socializaci jedince. Důraz je kladen na hru v roli jako základní metoda dramatické výchovy. Záměrem práce bylo zjistit, zda pedagogové výchovy ke zdraví na 2. stupni základní školy využívají dramatické metody, v jakých tématech výchovy ke zdraví a odkud čerpají do svých vyučovacích hodin náměty. Orientační šetření pomocí dotazníků a rozhovorů vedlo ke zjištění, že pedagogové dramatické metody využívají, ovšem v tématech, která nejsou pro žáky příliš citlivá. Rovněž bylo zjištěno, že pro pedagogy výchovy ke zdraví na 2. stupni základní školy nejsou žádné metodické příručky, které jsou zaměřené na témata výchovy ke zdraví s použitím dramatických metod. Součástí práce je soubor sedmi námětů s tématy výchovy ke zdraví pro učitele, ve kterých je užita hra v roli.
Thesis is focused on using drama education as a method for teaching health education during second stage of an elementary school. It specifically focuses on support of health during second stage of an elementary school. The goals of drama education and its influence on pupil's socialization are set in the thesis. Emphasis is put on role play as a basic method of drama education. The aim of the thesis is to find out if teachers of health education for second stage of an elementary school use drama methods, what topics, and their sources. Using questionnaires and interviews led to finding out that teachers use drama methods in topics that are not very sensitive for pupils. It also led to finding out that there are no handbooks focused on topics of health education by using drama methods available for teachers. A set of seven topics is a part of the thesis. It contains themes for health education with role play.