Extrémní metal zevnitř a zvenčí: Co se tady maskuje?
Extreme Metal from Inside and Outside: What Is Being Masked?
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90296Identifiers
Study Information System: 174471
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Onder, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Metalová hudba, zkušenost muzikantů, analýza textů, rozhovorů a artefaktů, hermeneutika podezřeníKeywords (English)
Metal music, experience of musicians, analysis of texts, interviews and artefacts, hermeneutics of suspicionCílem této diplomové práce je zkoumat zkušenost extrémně metalových muzikantů. Kvalitativním přístupem bylo analyzováno 23 textů na téma "Proč mám rád metal". Tyto texty byly napsány muzikanty death, black a thrash metalu. Dodatečně byla provedena analýza rozhovoru a artefaktů. S využitím postupu kvalitativní analýzy bylo zformulováno 12 kategorií reprezentujících zkušenost metalových muzikantů. Tento pohled ale neodpovídal obecné představě o extrémním metalu. Byly proto zformulovány dva pohledy, jeden "zevnitř" a druhý "zvenčí" metalové komunity. Z důvodu vzrůstajícího nesouladu těchto dvou pohledů byl použit teoretický koncept hermeneutiky podezření. Na základě této interpretační strategie byly objeveny 4 oblasti, v niž metaloví muzikanti maskují metalovou agresi, primitivnost, nesrozumitelnost a nepřístupnost. KLÍČOVÁ SLOVA Metalová hudba, zkušenost muzikantů, analýza textů, analýza rozhovorů a artefaktů hermeneutika podezření
The aim of this diploma thesis is to assess the experience of extreme metal musicians. Using a qualitative approach, 23 texts on the topic of "Why I like metal" were analysed. These reference texts were written by death, black, and thrash metal musicians. Additionaly, an interview and artifacts analysis was conducted. Based on the qualitative approach, 12 categories representing the experience of metal musicians were formulated. However, this view did not correspond with the general notion of extreme metal. Two views, one "from the inside" and another "from the outside" of the metal community, were thus formed. Based on the growing dissonance of these two views, the theoretical concept of hermeneutice of suspicion was applied. Based on this interpretative stratégy, four areas have been identified, in which metal musicians mask metal aggresion, primitiveness, incomprehension and inaccessibility. KEYWORDS Metal music, experience of musicians, analysis of texts, analysis of interview and artefacts, hermeneutics of suspicion,