Interakce ve škole: vyjednávání žákovských a učitelských rolí
Interaction at school: negotiation of pupil and teacher roles
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90268Identifikátory
SIS: 175425
Kolekce
- Kvalifikační práce [18049]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Doubek, David
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
5. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
žák, učitel, sociální role, školní etnografieKlíčová slova (anglicky)
student, teacher, social roles, school ethnography4 ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá interakcí ve škole, tedy vzájemným působením a ovlivňováním se dvou subjektů (učitele a žáků) v průběhu výchovně vzdělávacího procesu. Jednotliví aktéři interakce zastávají různé sociální role, které si často vyžadují různé způsoby komunikace. V teoretické části je přiblížena metoda školní etnografie. Dále je tato část zaměřena na obecný popis osobnosti učitele, jeho autority a jeho rolí při pedagogické interakci se žáky, a na pedagogickou komunikaci jako nejdůležitější část interakce pedagogické. Empirickou částí je etnografická studie hodin českého jazyka na SŠ v Rokycanech. Jedná se o kvalitativní výzkum, který spočívá v subjektivním popisu zkoumaného prostředí. Zaměřuje se na identifikaci a sledování jednotlivých interakčních žánrů probíhajících při výuce. Je analyzováno, jak si učitelka vyjednává svoji roli, jakou roli vymezuje žákům, jak si vytváří a udržuje autoritu, kdy, proč a jak se žáky komunikuje, ať verbálně, či neverbálně. Rozbor je proveden na základě pořízených videozáznamů jednotlivých hodin, interview s vyučující, její úvahy o žácích, které vyučuje, a úvah žáků o jejich učitelce českého jazyka. KLÍČOVÁ SLOVA: žák, učitel, sociální role, školní etnografie, pedagogická komunikace, autorita učitele
5 ABSTRACT This thesis deals with interaction in educational environment, i.e. mutual interaction between two subjects (teachers and students) and their influence on one another during the educational process, with each participant involved in different social roles, which often require different ways of communication. The theoretical part focuses on the general description of teacher's personality, his authority and his role in pedagogical interaction with students, and on pedagogical communication, which forms the most important part of interaction between the teacher and students. The empirical part is an ethnographic study of the Czech language classes at a secondary school in Rokycany. It is a qualitative research that consists of a subjective description of the studied environment. It focuses on monitoring individual interaction genres in the classroom, how the teacher negotiates her role, creates and maintains authority, when, why, and how students communicate, verbally or non-verbally. The analysis is made on the basis of video recordings of individual hours, interviews with teachers, its reflections on students she teaches and reflections of students on their Czech language teacher. KEYWORDS: Student, teacher, social role, school ethnography, pedagogical communication, teacher's authority