Využití textů Jana Nerudy ve výuce literatury
Use of Jan Neruda's Texts in Literature Classes
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90266Identifiers
Study Information System: 159697
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hník, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jan Neruda, čítanka pro 2. stupeň ZŠ a SŠ, učebnice pro 2. stupeň ZŠ a SŠ, žákovský a studentský prekoncept, učitelská pojetí výuky, výběr textů, učebnicový výkladKeywords (English)
Jan Neruda, reading book for junior high school and high school, textbook for junior high school and high school, pupils' and students' preconception, teachers' conception of teaching, selection of texts, textbook expositionTeoretická část diplomové práce se nejprve zabývá kontextem Nerudova života a díla a zastoupením textů Jana Nerudy v polistopadových čítankách pro 2. stupeň základních a středních škol. Tato část je opřena o výsledky autorčiny bakalářské práce Dílo Jana Nerudy v čítankách. Následující kapitola sleduje utváření obrazu Jana Nerudy v základoškolských a středoškolských učebnicích literatury vydaných po roce 1989. Výsledky analýzy čítanek a učebnic ilustrující přetrvávající důraz na autorovu básnickou tvorbu, ačkoli se za důležitější považuje jeho přínos v oblasti fejetonistiky a moderní prózy, slouží k ozřejmění cílů práce, což je nový výběr Nerudových textů a tvorba vlastních učebnicových textů s důrazem na fejetonistickou a prozaickou tvorbu. Praktická část práce obsahuje "minivýzkum" žákovských a studentských prekonceptů ve vztahu k osobnosti a dílu Jana Nerudy provedený dotazníkovým šetřením. Ten spolu s "minivýzkumem" různých učitelských pojetí výuky o Janu Nerudovi připravují půdu pro naplnění cíle práce. Poslední kapitola obsahuje autorčin výběr textů pro základní a střední školy. Texty, jejichž výběr vychází z výsledků teoretické části práce a dotazníkových šetření, jsou opatřeny didaktickým potenciálem a doplněny vlastním návrhem učebnicového výkladového textu pro každý stupeň školy. Kapitola...
The theoretical part of the master's thesis first deals with the context of Jan Neruda's life and work and with the representation of Neruda's texts in post-revolutionary reading books for junior high school and high school. This part is based on the results presented in the author's bachelor's thesis Work of Jan Neruda in reading books. The next chapter follows the formation of Jan Neruda's image in literature textbooks for junior high school and high school published after 1989. The analysis of reading books and textbooks shows the remaining emphasis on the writer's poetic work even though his contribution to the field of feuilleton and modern prose is considered to be more important. The results of this analysis are used to elucidate the aim of the thesis, which is a new selection of Neruda's texts and the creation of the author's own textbook explanatory texts emphasizing the writer's feuilletons and prose work. The practical part of the thesis contains a questionnaire "mini-research" of pupils' and students' preconceptions regarding the personality and work of Jan Neruda. This research together with another "mini-research" of different teachers' conceptions of teaching about Jan Neruda form the basis for accomplishing the aims of the thesis. The last chapter contains the author's selection of...