Kognitivní analýza slova - pojmu arogance
Kognitive analysis of the word - notion arrogance
rigorózní práce (UZNÁNO)
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8878Identifikátory
SIS: 148848
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - český jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
7. 2. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Tato diplomová práce se zabývá kognitivní analýzou slova - pojmu arogance. Je rozdělena do pěti ucelených kapitol. Autorka se snaží nalézt a stanovit kognitivní charakteristiku tohoto slova - pojmu a jeho typické asociace a konotace, jež se s tímto pojmem pojí v myslích českých rodilých mluvčích. Čtenáři se seznámí s teoretickými východisky kognitivní lingvistiky, dále s poznatky současného užití tohoto slova - pojmu, které se opírají o studium reprezentativních příruček českého jazyka, ale také o vlastní výzkum (Internet, publicistické texty, Český národní korpus a dotazníky (výzkum mezi žáky a studenty čtyř pražských škol). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The present master thesis is presenting a cognitive analysis of the word - concept "arrogance". The aim of this analysis is to locate the place of this word-concept in the "Czech view of the world", including a formulation of the entry "arrogance" in the Virtual Cognitive Dictionary of Czech View of the World. I was trying to find out the prototype of this word-concept and its typical associations and connotations brought about in the minds of Czech native speakers. The thesis is divided into five sections: the first one introduces basic theories of cognitive linguistics with an emphasis on the current Czech "school of thought" in this field and then the Polish and Anglo- Saxon traditions. In this section, I am also dealing with the Russian tradition of the cognitive linguistics. In the second section I am turning my attention to the Internet research and the newspaper texts to find out in what kind of contexts this word-concept occurs and what its meaning is in these texts. The third section contains results of the research, which was made at four schools in Prague (elementary school, secondary school, college and Faculty of Education at the Charles University). The fourth section presents the grammatical characteristics of this wordconcept and also the characteristics presented in the representative...