Logopedická intervence u osob se získaným poškozením mozku
Speech therapy for people with acquired brain injury
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85595Identifiers
Study Information System: 175618
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Kopečný, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
získané poškození mozku, afázie, dysartrie, logopedická intervence, kognitivní funkceKeywords (English)
acquired brain injury, aphasia, dysarthria, speech therapy, cognitive functionsDiplomová práce se zabývá logopedickou intervencí u osob se získaným poškozením mozku. Teoretickou část tvoří tři kapitoly, které čtenáře seznamují s teoretickými východisky nutnými pro pochopení zkoumaného okruhu problémů. Přibližuje problematiku vzniku a následky tohoto onemocnění a poukazuje na přístupy v terapii, které lze u osob s tímto postižením realizovat. Výzkumná část práce si klade za cíl analyzovat možnosti logopedické intervence u vybraných osob s afázií. Výsledná data se shodují na tom, že pro efektivní logopedickou terapii je nutný jednak individuální přístup, ale i samotná motivace pacienta. Součástí práce je rovněž vlastně vytvořený soubor cvičení, kterým se potvrdila účinnost rozvoje kognitivních funkcí u osob s afázií. Empirická část práce je realizována v rámci kvalitativního výzkumu a využívá metod zúčastněného pozorování, rozhovoru, dotazníkového šetření, analýzy průběhu a výsledků činnosti, dokumentace a odborné literatury.
This thesis deals with speech therapy for people with acquired brain injury. The theoretical part consists of three chapters that acquaint readers with the theoretical framework necessary to understand the range of problems examined. It approximates the issue of origin and effects of this disease and refers to attitude in therapy that can be realized to people with this impairment. The research part of the work puts a goal to analyze the possibilities of speech therapy of selected persons with aphasia. The resulting data agree on the fact that for effective speech therapy is necessary on the one hand an individual approach but also motivation of patient is very important. The thesis also includes creating a custom set of exercises which has confirmed the effectivness of the development of cognitive functions in persons with aphasia. The empirical part is based on the qualitative research which was realized by techniques of participant observing, interviewing, questionnaire survey, analysing progress and outcomes of activities, documentation and literature.